De positie van het mbo in het buitenland

Home / Portfolio / De positie van het mbo in het buitenland

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

De positie van het mbo in het buitenland

Studie naar multifunctionaliteit van het mbo in de VS en enkele Europese landen.

Auteur(s):
Karel Visser, Anneke Westerhuis en Ben Hövels
Publicatiedatum:
februari 2010

Hoe ziet middelbaar beroeps­onderwijs eruit in verschillende landen? Die vraag staat centraal in deze brochure, waarbij beknopt de situatie in Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Verenigde Staten, Vlaanderen en Nederland in kaart is gebracht.

Deze inventarisatie laat zowel overeenkomsten als verschillen tussen landen zien wat betreft de positionering en invulling van middelbaar beroeps­onderwijs. Vooral de verschillen tussen elk van de zes besproken landen en Nederland zijn interessant om een beter zicht te krijgen op de mogelijk sterke en zwakke punten van het Nederlandse beroeps­onderwijs­systeem. De brochure eindigt dan ook met leerpunten die we elders nauwkeurig dienen te volgen zodat we daarvan kunnen leren. De afzonderlijke landenstudies kunt u hier downloaden:

Karel Visser en Anneke Westerhuis zijn beiden verbonden aan het Expertisecentrum Beroepsonderwijs; Ben Hövels is verbonden aan het Kenniscentrum Beroepsonderwijs Arbeidsmarkt.

De positie van het mbo in het buitenland
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Gerelateerde publicaties

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

1502, 2017

Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies

15 februari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies

Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies Lezing op conferentie 15 oktober 2015 - Optimaal leren en opleiden in Entree en mbo 2. Wat werkt? Door Rineke Keijzer, promovenda [...]

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone