De menselijke maat in het mbo

Home / Portfolio / De menselijke maat in het mbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

De menselijke maat in het mbo

Vier praktijkvoorbeelden.

Auteur(s):
Louise van de Venne en Mark Hesseling
Publicatiedatum:
oktober 2010

Aan het eind van de vorige eeuw werd met de vorming van de roc’s de schaalvergroting ingezet. Deze schaalvergroting is nog altijd niet geëindigd.

Het aantal kleine roc’s neemt weliswaar toe, maar ook het aantal grote instellingen in de bve-sector is de afgelopen jaren gestegen. Sinds de schaalvergroting is er in het mbo veel aandacht geweest voor de kwaliteit van het onderwijs in relatie tot de schaal en de risico’s die met grootschaligheid gepaard kunnen gaan. Onderzoek naar deze relatie is in Nederland echter schaars en geeft geen eenduidige resultaten. Een duidelijk (negatief) verband tussen schaalgrootte en kwaliteit kon nimmer aangetoond worden. Inmiddels is wel duidelijk dat de mate waarin roc’s erin slagen deelnemers te binden en betrokken te maken bij school een belangrijke graadmeter voor de kwaliteit van het mbo is. Hoe kun je als roc het onderwijsproces zo organiseren dat er nog sprake is van een ‘menselijke maat’ (zich gekend en betrokken voelen bij de school). Het verkennende rapport De menselijke maat in het middelbaar beroepsonderwijs verkend laat vier praktijkvoorbeelden zien, hoe mbo-scholen de menselijke maat organiseren. Daarbij is tevens gekeken naar de effecten op de ervaren betrokkenheid en binding van deelnemers. De centrale vraag in dit onderzoek is: “Welke factoren bevorderen de binding en betrokkenheid van de deelnemer met het onderwijs en school; en op welke wijze slagen scholen erin die binding en betrokkenheid te realiseren?”

Lees ook het artikel Saamhorigheid in het mbo in Didaktief van 8 oktober 2010.

De menselijke maat in het mbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

1001, 2017

Barst het onderwijsbestel?

10 januari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Barst het onderwijsbestel?

Rob Martens in OnderwijsInnovatie en De Correspondent

Tweede Kamerlid Paul van Meenen liet zich onlangs kritisch uit over ons onderwijsbestel: "Het bestel is de houdbaarheid voorbij, geredeneerd vanuit de kansen van kinderen." In het artikel 'Barst het onderwijsbestel?' in het decembernummer van OnderwijsInnovatie vraagt Rob Martens zich af of ...

2112, 2016

Kennisateliers mbo

21 december 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Kennisateliers mbo

Kennisateliers mbo Het mbo heeft te maken met een gedifferentieerde deelnemers populatie in een dynamische context. Snelle ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, op demografisch vlak en in het beleid vragen van beroepsopleidingen [...]

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone