De kunst van het kiezen. De loopbaan van creatieve mbo’ers

Home / Portfolio / De kunst van het kiezen. De loopbaan van creatieve mbo’ers

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

De kunst van het kiezen. De loopbaan van creatieve mbo’ers

Het arbeidsmarktperspectief van creatieve mbo’ers in beeld

Auteur(s): Marieke Buisman en Sandra van den Dungen
Publicatiedatum: maart 2013

Nederland heeft de ambitie uitgesproken om in 2020 tot de meest creatieve economieën van Europa te behoren. Aandacht voor de creatieve sector betekent dat ook creatieve mbo-opleidingen in de belangstelling staan.

Mbo-opleidingen die opleiden voor een baan in de sectoren Kunsten, Creatieve zakelijke dienstverlening en Media & entertainment zijn populair, maar staan ook onder druk. Creatieve mbo-opleidingen zijn in trek bij deelnemers en bij mbo-instellingen: zowel de instroom van leerlingen als het aantal opleidingen is in de afgelopen jaren sterk gegroeid.

Kansen op de arbeidsmarkt

Maar creatieve mbo-opleidingen kampen ook met een imagoprobleem: het zouden pretopleidingen zijn een geringe slaagkansen op de arbeidsmarkt. De sterke groei van zowel het opleidingsaanbod als deelnemersaantallen roept vragen op over dit arbeidsmarktperspectief.

Creatieve loopbanen

In het factsheet De kunst van het kiezen. De loopbaan van creatieve mbo’ers brengen Marieke Buisman en Sandra van den Dungen wordt de loopbaan van ‘creatieve mbo’ers’ in brede zin in kaart gebracht: hoe presteren zij op het mbo en waar kiezen ze na hun opleiding voor: werken of doorleren? Hoe beoordelen deze mbo’ers de opleiding die ze hebben gevolgd en wat zijn hun kansen op de arbeidsmarkt?

Meer informatie

Het factsheet De kunst van het kiezen kunt u hieronder downloaden. De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn ook samengevat in een korte animatiefilm, gemaakt voor bijvoorbeeld scholen en docenten, maar ook voor mbo’ers die een creatieve opleiding (willen) volgen. Marieke Buisman werd daarnaast geïnterviewd op MBO City 2012 (video) en in de ecbo-rubriek Onderzoek Centraal.

De kunst van het kiezen. De loopbaan van creatieve mbo'ers
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Werk hebben en werk houden in het mbo

,

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Gerelateerd nieuws

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

1304, 2017

Responsief onderwijs in het mbo

13 april 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone