De gevonden zonen (m/v)

Home / Portfolio / De gevonden zonen (m/v)

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

De gevonden zonen (m/v)

Aandacht voor schoolverlaters die terugkeren naar het onderwijs

Auteur(s): Barbara van Wijk, Sandra van den Dungen & Erik Fleur
Publicatiedatum: februari 2012

In de publicatie De gevonden zonen (m/v) beargumenteren de onderzoekers dat schooluitval niet het einde van de leerloopbaan hoeft te betekenen. Maar uitvallers hebben wel hulp nodig om terug te keren naar een opleiding.

Voortijdige schooluitval betekent het einde van de leerloopbaan, zo denkt men vaak in het onderwijs. Een deel van de uitvallers ziet dat zelf anders. Deze jongeren ervaren de periode zonder onderwijs als leerzaam en houden de optie open om later weer een opleiding te volgen.

Kennis van mogelijkheden

Op dit moment keert ruim een derde van de uitvallers terug naar het onderwijs. Daarin blijkt nog best wat winst te behalen. De schoolverlaters geven aan vooral met hun ouders, vrienden en werkgever te praten over een eventuele terugkeer naar het onderwijs. Die zijn echter vaak niet goed op de hoogte van mogelijkheden om terug te keren, zoals combinaties van werken en leren. Gemeenten en scholen beschikken wel over die kennis, maar bereiken lang niet alle uitgevallen jongeren.

Tips voor terugkeerders

De gevonden zonen (m/v) schetst hoe naar het onderwijs teruggekeerde voortijdig schoolverlaters kijken naar hun uitval en de periode zonder onderwijs. Ook beschrijven de schoolverlaters hoe zij hun terugkeer naar het onderwijs hebben ervaren. De publicatie bevat tips voor zowel scholen als RMC-regio’s om meer voortijdig schoolverlaters terug te laten keren naar het onderwijs.

 

De gevonden zonen (m/v)
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

1502, 2017

Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies

15 februari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies

Aandacht voor kwetsbare jongeren; onderzoek naar effectiviteit van interventies Lezing op conferentie 15 oktober 2015 - Optimaal leren en opleiden in Entree en mbo 2. Wat werkt? Door Rineke Keijzer, promovenda [...]

Gerelateerde bijeenkomsten

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone