De effecten van cgo: tussenmeting 2011

Home / Portfolio / De effecten van cgo: tussenmeting 2011

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

De effecten van cgo: tussenmeting 2011

Tussenmeting cgo 2011

Auteur(s): Arjan van der Meijden
Publicatiedatum: mei 2011

Wat zijn de effecten van de invoering van cgo op uitstroom, voortijdige uitval en doorstroom? Ecbo onderzocht de verschillen tussen opleidingen die wel en niet experimenteren met de nieuwe kwalificatiedossiers.

Het tussentijdse onderzoek laat zien dat er over het algemeen weinig verschillen zijn tussen experimentele en niet-experimentele opleidingen. Opleidingskenmerken (sector, niveau en leerweg) en populatiekenmerken (geslacht en afkomst) hebben meer invloed op uitval, doorstroom en het behalen van een diploma dan al of niet experimenteren met cgo.

Invloed cgo

De veronderstelling dat de invoering van cgo een positief effect heeft op de negen resultatengebieden van het mbo (waaronder uitval, uitstroom en doorstroom)  kan dus niet worden bevestigd. Van een negatief effect is echter ook geen sprake. In vervolgonderzoeken kunnen meer data en meer controlevariabelen de invloed cgo wellicht verduidelijken.

Voorgeschiedenis

Sinds 2004 experimenteert een steeds groter aantal mbo-opleidingen met de invoering van competentiegericht onderwijs en de bijbehorende kwalificatiedossiers. Iedere twee jaar monitort ecbo de ontwikkeling van deze zogeheten experimentele opleidingen. Sinds de vierde meting (2008/9) wordt daarbij gekeken naar de effecten van de invoering van cgo. Na de zomer van 2011 verschijnen de resultaten van de vijfde meting. In een jaarlijkse tussenmeting onderzoekt ecbo aan de hand van de inschrijvingsgegevens van leerlingen de invloed van cgo op drie resultaatgebieden: uitstroom, uitval en doorstroom.

Uitval, diplomering en opstroom binnen het mbo
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

2909, 2016

Ecbo over doorstroom mbo-hbo bij bijeenkomst minister Bussemaker

29 september 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo over doorstroom mbo-hbo bij bijeenkomst minister Bussemaker

Presentatie doorstroom mbo-hbo

Minister Bussemaker nodigde maandag 29 augustus bestuurders van mbo’s en hogescholen uit om het te hebben over doorstroom van mbo naar hbo. In het kader van de gelijke kansen-alliantie wil de minister ervoor zorgen dat de overgang tussen mbo en hbo soepeler gaat verlopen. Om de bijeenkomst af te trappen verzorgde José Mulder (ecbo) een presentatie over de doorstroom van mbo naar hbo waarin de nadruk lag cijfers en feiten.

409, 2016

MBO van de toekomst

4 september 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor MBO van de toekomst

Schuurt langs de grenzen van de wet?

Het mbo zit niet stil als het gaat om mbo2025. Zo zijn er 11 scholen die een consortium vormen en zo als partner deelnemen in de Nationale Denktank 2016 die als thema ‘het beroepsonderwijs van de toekomst’ heeft.

Gerelateerde events

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni @ 13:30 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone