Daling deelname aan basisberoepsgerichte leerweg vmbo

Home / Portfolio / Daling deelname aan basisberoepsgerichte leerweg vmbo

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Daling deelname aan basisberoepsgerichte leerweg vmbo

Passend in een internationale trend?

Auteur(s): Anneke Westerhuis, Pieter Baay & Jan Neuvel
Publicatiedatum: oktober 2016

Jaarlijks stappen rond de 90.000 leerlingen direct over van het vmbo naar het mbo. De leerweg die zij in het vmbo volgen bepaalt in hoge mate op welk niveau ze in het mbo instromen. De afgelopen jaren zien we een daling van de instroom aan de basisberoepsgerichte leerweg, wat tevens leidt tot een daling in de instroom op niveau 2 van het mbo.

Hoewel de daling in de basisberoepsgerichte leerweg opvallend groot en continu is, is er weinig zicht op oorzaken. Waarom juist in deze leerweg? Mogelijk omdat de deelname aan andere onderwijsvormen van het voortgezet onderwijs (vo) verschuift. Deze kunnen het effect zijn van beleidsmaatregelen die vooral op deze leerweg effect hebben. Maar het kan ook een autonome trend zijn waarop specifieke beleidsmaatregelen geen doorslaggevende invloed hebben gehad.

Dit onderzoek kijkt naar de daling van de deelname aan de basisberoepsgerichte leerweg van het vmbo vanuit beide perspectieven. De onderzoekers analyseren de deelname in de context van de ontwikkelingsgeschiedenis van het vmbo en de algemene ontwikkelingen in het vo.

Zij beschrijven de ontstaansgeschiedenis en oogmerken van het vmbo, de deelnameontwikkeling aan het vmbo en het vo in het algemeen en de ontwikkelingen in andere EU-landen (België/Vlaanderen, Duitsland en Oostenrijk).

Daling deelname aan basisberoepsgerichte leerweg vmbo
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140
Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Gerelateerde publicaties

Neuromythen in het mbo

Een vragenlijstonderzoek naar acht veel voorkomende neuromythen

Professionals die werkzaam zijn in het onderwijs komen in toenemende mate in aanraking met informatie die betrekking heeft op het functioneren van de hersenen. Uit internationaal onderzoek blijkt dat er veelvuldig sprake is van z.g. ‘neuromythen’. Daarbij gaat het om uitspraken over gedrag of functioneren die gebaseerd zijn op onjuiste generalisaties uit wetenschappelijk onderzoek. Eerder onderzoek in 2012 liet zien dat dergelijke neuromythen veel voorkomen bij leerkrachten in het basisonderwijs en bij docenten op havo en vwo. Het is niet duidelijk hoe de situatie is in het middelbaar beroepsonderwijs. Het mbo telt zo’n half miljoen over het algemeen jongvolwassen studenten. Het type onderwijs, dat aanmerkelijk verschilt van dat in het voortgezet onderwijs, is sterk praktijkgericht van aard. De vraag is dan ook: ‘zijn neuromythen ook binnen het mbo wijdverbreid?

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Gerelateerd nieuws

2405, 2017

Flits! mei 2017 verschenen

24 mei 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Flits! mei 2017 verschenen

Nieuwsflits over kennisverspreidingsactiviteiten voor het mbo

Flits! bericht over onze bijeenkomsten, donderdagmiddaglezingen, debatten, webinars, updates van de Canon beroepsonderwijs, nieuwe uitgaven van het magazine Dimensies en al onze andere activiteiten voor het mbo. Bovendien brengen we in de Flits! ook interessante bijeenkomsten onder de aandacht die worden georganiseerd door andere partijen met kennis over het beroepsonderwijs. Flits! is een maandelijkse digitale nieuwsbrief. De Flits! van mei (2017) is verschenen.

1805, 2017

Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent

18 mei 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent

Het effect van initiatieven in de school gericht op docentprofessionalisering en continue onderwijsverbetering

Het onderzoeksvoorstel “Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent” is gehonoreerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Dit driejarig onderzoek beoogt zicht te geven op de bijdrage van lopende initiatieven op mbo instellingen aan de ontwikkeling van een onderzoekende houding van docenten en opleidingsteams.

1505, 2017

Signaal! 5 verschenen

15 mei 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 5 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 5 van dit jaar (mei 2017) is verschenen.

Gerelateerd events

Leergang mbo 2017 – Seminar 3

30 mei @ 13:00 - 19:30

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni @ 13:30 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone