Configuraties mbo-opleidingen

Home / Portfolio / Configuraties mbo-opleidingen

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Configuraties mbo-opleidingen

Vijf ideaaltypische modellen voor de inrichting van beroepsopleidingen.

Auteur(s):
Joke Huisman
Publicatiedatum:
december 2010

Het middelbaar beroepsonderwijs zit in een overgangsperiode. Om verschillende redenen, waarvan de nieuwe competentiegerichte kwalificatiestructuur een belangrijke is, zijn opleidingsteams bezig om hun onderwijs anders in te richten.

Deze publicatie laat zien dat er niet één model is, dat in alle opleidingen wordt gebruikt. Op basis van een groot aantal casestudies zijn vijf ‘configuraties’ ontwikkeld: ideaaltypische modellen voor de inrichting van beroepsopleidingen.
Doel is opleidingsteams in het middelbaar beroepsonderwijs te ondersteunen in het consistent ontwerpen van hun opleiding. Door de ideaaltypen met elk hun voor- en nadelen als volwaardige varianten van competentiegericht onderwijs naast elkaar te zetten, ontstaat ruimte om te kijken wat het best past bij een opleidingsteam; en bij de studenten die zij opleiden in verschillende beroepssectoren op een bepaald kwalificatieniveau.

Configuraties mbo-opleidingen
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Gerelateerde publicaties

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

, ,

Deel 2: Personeel

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

Onderwijsondersteuners in het mbo

,

afbakening, lokalisering en toerusting

Ecbo heeft in opdracht van de MBO Raad onderzoek gedaan naar functionarissen in het mbo die onderwijsondersteunende werkzaamheden verrichten die direct zijn gerelateerd aan onderwijsleerproces. Dit leverde een actueel beeld van de werkzaamheden en functies die deze functionarissen bekleden.

Gerelateerd nieuws

811, 2016

Ouders zijn partner in je maatschappelijke opdracht

8 november 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ouders zijn partner in je maatschappelijke opdracht

Interview in Profiel over ouderbetrokkenheid

Helpen bij activiteiten op school, tienminutengesprekken, meedenken over een vervolgopleiding… veel ouders zijn nauw betrokken bij de schooltijd van hun kinderen. Althans, als het gaat om de basisschool en de middelbare school. In het mbo is ouderbetrokkenheid minder vanzelfsprekend.

411, 2016

Pre-promotietraject voor mbo-docenten

4 november 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , |0 reacties

Inschrijving geopend

Het ministerie van OCW stimuleert promotieonderzoek door docenten. Hiermee wordt een onderzoekscultuur in scholen bevorderd en tegelijkertijd wordt er zo gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het onderwijs.

2810, 2016

Onderzoek naar werkdruk in het mbo

28 oktober 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |0 reacties

In hoeverre ervaren mbo-docenten werkdruk?

In de media is veel aandacht voor werkdruk onder docenten. Vaak gaat dit over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone