Cgo: wat levert het op?

Home / Portfolio / Cgo: wat levert het op?

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Cgo: wat levert het op?

Samenvatting van de resultaten van de cgo-monitor

Auteur(s): Arjan van der Meijden
Publicatiedatum: juli 2011

In het schooljaar 2004/5 experimenteerde 2 procent van de scholen met kwalificatiedossiers. Vier jaar later was dat al 73 procent. Wat heeft de invoering van competentie gerichte kwalificatiedossiers tot nu toe opgeleverd?

Ecbo monitort sinds 2004 de resultaten van de invoering van de competentie gerichte kwalificatiedossiers en de daarmee samenhangende aanpassingen van het onderwijs. De afgelopen jaren zijn er vier monitors geweest, de data voor de vijfde (2010/11) worden op dit moment verzameld. Voor de Onderwijs Research Dagen 2011 schreef Arjan van der Meijden een samenvattend en analyserend paper over de cgo-monitor.

Negen resultaatgebieden
In het paper Wat levert het op? beschrijft Van der Meijden de onderzoeksopzet van de cgo-monitor. Ook vat hij kort de bevindingen per onderzocht resultaatgebied samen, op basis van de monitor 2008/9. Dat zijn in totaal 9 doelen die het mbo met de invoering van de kwalificatiedossiers moet realiseren:

• zichtbaar beter inzetbare beroepsbeoefenaren;
• toegenomen motivatie bij deelnemers;
• meer gediplomeerde uitstroom;
• minder voortijdige uitval;
• grotere doorstroom naar hogere vormen van onderwijs;
• verbeterde professionaliteit van docenten en praktijkbegeleiders;
• grotere waardering en betrokkenheid van (leer)bedrijven en georganiseerd bedrijfsleven;
• grotere waardering door docenten;
• grotere waardering van deelnemers.

Meer weten?
Het paper over de cgo-monitors is hiernaast te downloaden. Daarnaast zijn de voorlopige bevindingen van de monitor 2010/11 te vinden in een tussenmeting. De vierde cgo monitor (2008/9) is ook in een publieksversie uitgebracht, de vijfde monitor zal in 2012 verschijnen.

Cgo: wat levert het op?
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

106, 2017

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Conferentie aansluiting mbo-hbo

Verbetering aansluiting mbo-hbo: wat werkt? Resultaten van lopend onderzoek

Doorstroom mbo-hbo staat breed is de belangstelling. Mbo’ers vallen steeds vaker uit op het hbo en switchen bovendien ook steeds meer. Onduidelijk is waarom dit gebeurt. Ook is onduidelijk wat het effect is van de uiteenlopende initiatieven die mbo- en hbo-instellingen ontplooien om voortijdige uitval tegen te gaan. Vandaar dat er een driejarig onderzoek is opgezet naar de vraag hoe de aansluiting mbo-hbo verbeterd kan worden. Het onderzoek loopt nu bijna 2 jaar en op 1 juni 2017 presenteerden de onderzoekers de resultaten tot dan toe.

2505, 2017

Ga zelf op onderzoek uit: hoe hogescholen de doorstroom kunnen verbeteren

25 mei 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Ga zelf op onderzoek uit: hoe hogescholen de doorstroom kunnen verbeteren

José Mulder en Joris Cuppen in TH&MA Hoger Onderwijs

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent. Een waarheid als een koe. Ook de Lerarenagenda 2013-2020 (ministerie OCW, 2013) benadrukt de centrale rol van de docent in de verbetering van het onderwijs. In het mbo ligt deze verantwoordelijkheid niet bij de individuele docent maar is de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid.

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone