Cgo: wat levert het op?

Home / Portfolio / Cgo: wat levert het op?
Cgo: wat levert het op? 2016-12-21T21:16:35+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Cgo: wat levert het op?

Samenvatting van de resultaten van de cgo-monitor

Auteur(s): Arjan van der Meijden
Publicatiedatum: juli 2011

In het schooljaar 2004/5 experimenteerde 2 procent van de scholen met kwalificatiedossiers. Vier jaar later was dat al 73 procent. Wat heeft de invoering van competentie gerichte kwalificatiedossiers tot nu toe opgeleverd?

Ecbo monitort sinds 2004 de resultaten van de invoering van de competentie gerichte kwalificatiedossiers en de daarmee samenhangende aanpassingen van het onderwijs. De afgelopen jaren zijn er vier monitors geweest, de data voor de vijfde (2010/11) worden op dit moment verzameld. Voor de Onderwijs Research Dagen 2011 schreef Arjan van der Meijden een samenvattend en analyserend paper over de cgo-monitor.

Negen resultaatgebieden
In het paper Wat levert het op? beschrijft Van der Meijden de onderzoeksopzet van de cgo-monitor. Ook vat hij kort de bevindingen per onderzocht resultaatgebied samen, op basis van de monitor 2008/9. Dat zijn in totaal 9 doelen die het mbo met de invoering van de kwalificatiedossiers moet realiseren:

• zichtbaar beter inzetbare beroepsbeoefenaren;
• toegenomen motivatie bij deelnemers;
• meer gediplomeerde uitstroom;
• minder voortijdige uitval;
• grotere doorstroom naar hogere vormen van onderwijs;
• verbeterde professionaliteit van docenten en praktijkbegeleiders;
• grotere waardering en betrokkenheid van (leer)bedrijven en georganiseerd bedrijfsleven;
• grotere waardering door docenten;
• grotere waardering van deelnemers.

Meer weten?
Het paper over de cgo-monitors is hiernaast te downloaden. Daarnaast zijn de voorlopige bevindingen van de monitor 2010/11 te vinden in een tussenmeting. De vierde cgo monitor (2008/9) is ook in een publieksversie uitgebracht, de vijfde monitor zal in 2012 verschijnen.

Cgo: wat levert het op?
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

2017-10-04T21:25:48+00:00

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

2017-05-18T16:48:55+00:00

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

2017-04-04T20:18:45+00:00

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerd nieuws

1201, 2018

Vacature: Stagiairs m/v

By | 12 januari 2018|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Stagiairs m/v

Stagiairs m/v

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een onderzoeksteam? Reageer!

1112, 2017

Veranderende rol Rob Martens binnen ecbo

By | 11 december 2017|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Veranderende rol Rob Martens binnen ecbo

Focus op verbinden van wetenschap aan ecbo/cinop

Per 1 januari zal Rob Martens, die momenteel wetenschappelijk directeur van ecbo is, een rol opnemen als wetenschappelijk directeur van het NIVOZ. Zijn rol bij ecbo zal zich hierdoor meer gaan richten op het verbinden van wetenschap aan ecbo/cinop. Hij blijft als Strategisch adviseur onderzoek aan ecbo verbonden.

311, 2017

Vacature: Senior Onderzoeker v/m

By | 3 november 2017|Categories: Instroom-doorstroom-uitstroom|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Senior Onderzoeker v/m

Vacature bij ecbo

Wij zijn op zoek naar een Senior Onderzoeker die geïnspireerd is door het thema ‘leren’. Is deze vacature je op het lijf geschreven? Dan komen wij graag met jou in contact.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone