Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’

/Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’
Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’ 2016-12-21T21:21:01+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email

Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’

Succes van samenwerking stimuleert landen tot verdere hervormingen in beroepsonderwijs

Auteur(s): Cedefop
Publicatiedatum: januari 2011

Cedefop’s nieuwste rapport, ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’, is gepresenteerd tijdens de ministeriële bijeenkomst op dinsdag 7 december in Brugge. Het rapport laat zien welke vooruitgang de afgelopen acht jaar is geboekt dankzij Europese samenwerking op het gebied van beleid op het gebied van beroepsonderwijs en -opleiding.

Androulla Vassiliou, Europees commissaris voor onderwijs, cultuur, meertaligheid en jeugdzaken, juicht het rapport toe: “samenwerking in het beleid is van essentieel belang om onderwijs- en opleidingssystemen te moderniseren. We moeten blijven samenwerken om ervoor te zorgen dat burgers hun hele leven lang skills en kennis kunnen ontwikkelen. Dit betekent onder meer dat we mensen moeten aanmoedigen te studeren of een opleiding te volgen in het buitenland, omdat dat hun persoonlijke ontwikkeling ten goede komt en hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt verhoogt. Goede samenwerking is de sleutel tot het bereiken van de Europa 2020- doelstelling: slimme en duurzame groei die iedereen ten goede komt.”

Sinds 2004 volgt Cedefop de vooruitgang die in Europa wordt geboekt bij het bereiken van beleidsdoelstellingen die in het Kopenhagen-proces zijn afgesproken. In de tweejaarlijkse rapporten van Cedefop worden beleidslijnen tegen het licht gehouden en goede werkwijzen in beeld gebracht. Het rapport van 2010 gaat in op de invoering van gemeenschappelijke Europese instrumenten zoals het Europees kwalificatiekader, en brengt de voortgang op andere prioritaire gebieden in kaart. De conclusies zijn voornamelijk gebaseerd op informatie van overheden, sociale partners en Cedefop’s netwerk ReferNet.

Lees het rapport.

 

Begin dit jaar heeft de minister van OCW het Actieplan Focus op vakmanschap 2011-2015 uitgebracht. Een van de voorgenomen maatregelen is om de nominale opleidingsduur van opleidingen op niveau 4 terug te brengen van vier naar drie jaar met mogelijk een uitzondering voor opleidingen in de sector Techniek.

Uitzonderingen
Hoewel er nog wordt gediscussieerd over de reikwijdte van de maatregel, is een projectteam met afgevaardigden uit het veld (MBO Raad, Colo, de mbo-instellingen en het Coördinatiepunt Colo) door de minister gevraagd om advies welke opleidingen eventueel een uitzonderingsstatus moeten krijgen, dat wil zeggen een nominale studieduur van 4 jaar mogen behouden.

Onderzoek
Op verzoek van het projectteam ‘Verkorting opleidingstijd niveau 4’ heeft ecbo in de onderwijsnummerbestanden onderzocht wat de feitelijke opleidingsduur is van vmbo’ers die het diploma niveau 4 halen. Algemene conclusie: de gemiddelde feitelijke opleidingsduur van alle leerlingen die in de bol een diploma op niveau 4 halen is 4,0 jaar. In de bbl is die feitelijke opleidingsduur 4,6 jaar.

Het volledige rapport Feitelijke studieduur mbo-opleidingen niveau 4, instroomcohort 2004 uit vmbo kunt u in de rechterkolom downloaden. De bijlage biedt een compleet overzicht van de studieduur, gedetailleerd op subdomeinen en naar crebo’s.

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

2017-03-13T12:29:33+00:00

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Gerelateerd nieuws

1904, 2018

Trainingssessie voor prijswinnaars Mbo Onderzoeksdag 2017

By | 19 april 2018|Categories: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Trainingssessie voor prijswinnaars Mbo Onderzoeksdag 2017

Inspirerend programma waar mbo en hbo elkaar ontmoeten

Op 17 april organiseerde Inholland een trainingssessie voor de prijswinnaars van de aanmoedigingsprijzen Mbo Onderzoeksdag 2017.

1904, 2018

Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

By | 19 april 2018|Categories: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Via brede vorming naar gelijke kansen in het mbo

Zelf keuzes maken door inzicht in je 21ste-eeuwse vaardigheden

Kansenongelijkheid blijft bestaan. Een zorgelijke conclusie van de Inspectie in de Staat van het Onderwijs 2018. We moeten jongeren helpen hun eigen keuzes te maken, zodat zij uit hun sociaaleconomische bubbel kunnen breken. Daarbij helpt het als zij inzicht krijgen in hun eigen vaardigheden. ROC Friese Poort en 11 andere mbo-instellingen pakken samen met het Expertisecentrum Beroepsonderwijs (ecbo) de handschoen op en ontwikkelen samen met studenten, docenten en bedrijfsleven het reflectie-instrument KOMPAS21: ‘Kennis Over Mijn Persoonlijke Attitudes en Skills21’.

1904, 2018

Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

By | 19 april 2018|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Patricia Brouwer op de AERA Conferentie over kwaliteit van zij-instroom

Symposium VOR over Nederlandse lerarenopleidingen

Ecbo-onderzoeker Patricia Brouwer is in april op de AERA-conferentie (American Educational Research Association), de grootste onderwijsconferentie ter wereld in New York. Zij doet mee aan het georganiseerd door de Vereniging voor Onderwijs Research (VOR) over de Nederlandse lerarenopleidingen.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Email this to someone
email