Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’

Home / Portfolio / Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’

Succes van samenwerking stimuleert landen tot verdere hervormingen in beroepsonderwijs

Auteur(s): Cedefop
Publicatiedatum: januari 2011

Cedefop’s nieuwste rapport, ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’, is gepresenteerd tijdens de ministeriële bijeenkomst op dinsdag 7 december in Brugge. Het rapport laat zien welke vooruitgang de afgelopen acht jaar is geboekt dankzij Europese samenwerking op het gebied van beleid op het gebied van beroepsonderwijs en -opleiding.

Androulla Vassiliou, Europees commissaris voor onderwijs, cultuur, meertaligheid en jeugdzaken, juicht het rapport toe: “samenwerking in het beleid is van essentieel belang om onderwijs- en opleidingssystemen te moderniseren. We moeten blijven samenwerken om ervoor te zorgen dat burgers hun hele leven lang skills en kennis kunnen ontwikkelen. Dit betekent onder meer dat we mensen moeten aanmoedigen te studeren of een opleiding te volgen in het buitenland, omdat dat hun persoonlijke ontwikkeling ten goede komt en hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt verhoogt. Goede samenwerking is de sleutel tot het bereiken van de Europa 2020- doelstelling: slimme en duurzame groei die iedereen ten goede komt.”

Sinds 2004 volgt Cedefop de vooruitgang die in Europa wordt geboekt bij het bereiken van beleidsdoelstellingen die in het Kopenhagen-proces zijn afgesproken. In de tweejaarlijkse rapporten van Cedefop worden beleidslijnen tegen het licht gehouden en goede werkwijzen in beeld gebracht. Het rapport van 2010 gaat in op de invoering van gemeenschappelijke Europese instrumenten zoals het Europees kwalificatiekader, en brengt de voortgang op andere prioritaire gebieden in kaart. De conclusies zijn voornamelijk gebaseerd op informatie van overheden, sociale partners en Cedefop’s netwerk ReferNet.

Lees het rapport.

 

Begin dit jaar heeft de minister van OCW het Actieplan Focus op vakmanschap 2011-2015 uitgebracht. Een van de voorgenomen maatregelen is om de nominale opleidingsduur van opleidingen op niveau 4 terug te brengen van vier naar drie jaar met mogelijk een uitzondering voor opleidingen in de sector Techniek.

Uitzonderingen
Hoewel er nog wordt gediscussieerd over de reikwijdte van de maatregel, is een projectteam met afgevaardigden uit het veld (MBO Raad, Colo, de mbo-instellingen en het Coördinatiepunt Colo) door de minister gevraagd om advies welke opleidingen eventueel een uitzonderingsstatus moeten krijgen, dat wil zeggen een nominale studieduur van 4 jaar mogen behouden.

Onderzoek
Op verzoek van het projectteam ‘Verkorting opleidingstijd niveau 4’ heeft ecbo in de onderwijsnummerbestanden onderzocht wat de feitelijke opleidingsduur is van vmbo’ers die het diploma niveau 4 halen. Algemene conclusie: de gemiddelde feitelijke opleidingsduur van alle leerlingen die in de bol een diploma op niveau 4 halen is 4,0 jaar. In de bbl is die feitelijke opleidingsduur 4,6 jaar.

Het volledige rapport Feitelijke studieduur mbo-opleidingen niveau 4, instroomcohort 2004 uit vmbo kunt u in de rechterkolom downloaden. De bijlage biedt een compleet overzicht van de studieduur, gedetailleerd op subdomeinen en naar crebo’s.

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Inzichten uit de Kenniskring innovatiemanagers mbo

Innovatiemanagers mbo delen kennis, ervaring en inzichten

Sinds een aantal jaren komt onder de vlag van ecbo een vaste kern van zo'n twaalf roc-vertegenwoordigers bijeen. Vier keer per jaar vormen zij de 'Kenniskring innovatiemanagers mbo'. Samen wisselen zij kennis en ervaringen uit over onderwijsinnovatie.

Gerelateerd nieuws

2203, 2017

Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

22 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

Een rijker beeld over gebrek aan leesvaardigheid

Ecbo-onderzoeker Ingrid Chistoffels is door Elsevier geïnterviewd over het onderzoek Preventie door interventie dat ecbo uitvoerde in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven. "Onze studie heeft ervoor gezorgd dat er een rijker beeld bestaat over gebrek aan leesvaardigheid."

2103, 2017

Mbomediawijs.nl is vernieuwd

21 maart 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Mbomediawijs.nl is vernieuwd

Docenten inspireren en helpen met het mediawijs maken van hun studenten

Alle mediawijsheidlessen zijn weer up to date en voorzien van de best aansluitende werkvormen of digitools. Wekelijks ontwikkelt het practoraat sociale media een Mediamomentje, waarin zij een actualiteit koppelen aan mediawijsheid. Dit om de docent nog meer handvatten te geven om mediawijsheid in de klas te bespreken.

1703, 2017

OESO bezoekt Nederland

17 maart 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor OESO bezoekt Nederland

Hoe gaat het initieel opleiden van leraren in Nederland?

Het opleiden van kwalitatief goede leraren is een aandachtspunt in Nederland en ook daarbuiten. In kader van het internationale TALIS project over het initieel opleiden van leraren heeft een commissie van de OESO in maart Nederland bezocht. Ecbo organiseerde het OESO bezoek in opdracht van het ministerie van OCW en schreef tevens het Nederlandse achergrondrapport.

Gerelateerd events

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone