Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’

Home / Portfolio / Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Cedefop: ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’

Succes van samenwerking stimuleert landen tot verdere hervormingen in beroepsonderwijs

Auteur(s): Cedefop
Publicatiedatum: januari 2011

Cedefop’s nieuwste rapport, ‘A bridge to the future: European policy for vocational education and training 2002-10’, is gepresenteerd tijdens de ministeriële bijeenkomst op dinsdag 7 december in Brugge. Het rapport laat zien welke vooruitgang de afgelopen acht jaar is geboekt dankzij Europese samenwerking op het gebied van beleid op het gebied van beroepsonderwijs en -opleiding.

Androulla Vassiliou, Europees commissaris voor onderwijs, cultuur, meertaligheid en jeugdzaken, juicht het rapport toe: “samenwerking in het beleid is van essentieel belang om onderwijs- en opleidingssystemen te moderniseren. We moeten blijven samenwerken om ervoor te zorgen dat burgers hun hele leven lang skills en kennis kunnen ontwikkelen. Dit betekent onder meer dat we mensen moeten aanmoedigen te studeren of een opleiding te volgen in het buitenland, omdat dat hun persoonlijke ontwikkeling ten goede komt en hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt verhoogt. Goede samenwerking is de sleutel tot het bereiken van de Europa 2020- doelstelling: slimme en duurzame groei die iedereen ten goede komt.”

Sinds 2004 volgt Cedefop de vooruitgang die in Europa wordt geboekt bij het bereiken van beleidsdoelstellingen die in het Kopenhagen-proces zijn afgesproken. In de tweejaarlijkse rapporten van Cedefop worden beleidslijnen tegen het licht gehouden en goede werkwijzen in beeld gebracht. Het rapport van 2010 gaat in op de invoering van gemeenschappelijke Europese instrumenten zoals het Europees kwalificatiekader, en brengt de voortgang op andere prioritaire gebieden in kaart. De conclusies zijn voornamelijk gebaseerd op informatie van overheden, sociale partners en Cedefop’s netwerk ReferNet.

Lees het rapport.

 

Begin dit jaar heeft de minister van OCW het Actieplan Focus op vakmanschap 2011-2015 uitgebracht. Een van de voorgenomen maatregelen is om de nominale opleidingsduur van opleidingen op niveau 4 terug te brengen van vier naar drie jaar met mogelijk een uitzondering voor opleidingen in de sector Techniek.

Uitzonderingen
Hoewel er nog wordt gediscussieerd over de reikwijdte van de maatregel, is een projectteam met afgevaardigden uit het veld (MBO Raad, Colo, de mbo-instellingen en het Coördinatiepunt Colo) door de minister gevraagd om advies welke opleidingen eventueel een uitzonderingsstatus moeten krijgen, dat wil zeggen een nominale studieduur van 4 jaar mogen behouden.

Onderzoek
Op verzoek van het projectteam ‘Verkorting opleidingstijd niveau 4’ heeft ecbo in de onderwijsnummerbestanden onderzocht wat de feitelijke opleidingsduur is van vmbo’ers die het diploma niveau 4 halen. Algemene conclusie: de gemiddelde feitelijke opleidingsduur van alle leerlingen die in de bol een diploma op niveau 4 halen is 4,0 jaar. In de bbl is die feitelijke opleidingsduur 4,6 jaar.

Het volledige rapport Feitelijke studieduur mbo-opleidingen niveau 4, instroomcohort 2004 uit vmbo kunt u in de rechterkolom downloaden. De bijlage biedt een compleet overzicht van de studieduur, gedetailleerd op subdomeinen en naar crebo’s.

Onderzoeker(s)

Gerelateerde publicaties

Kennisbenutting in het onderwijs

Een literatuurstudie

Met de groei van de kennis over het opleiden in het mbo groeit bij kennisproducenten, kennisaanbieders en kennisgebruikers de belangstelling voor de condities waaronder kennis kan worden benut in het onderwijs. In deze literatuurstudie is verkend hoe wetenschappelijke kennis terechtkomt in de dagelijkse praktijk van onderwijsprofessionals.

Inzichten uit de Kenniskring innovatiemanagers mbo

Innovatiemanagers mbo delen kennis, ervaring en inzichten

Sinds een aantal jaren komt onder de vlag van ecbo een vaste kern van zo'n twaalf roc-vertegenwoordigers bijeen. Vier keer per jaar vormen zij de 'Kenniskring innovatiemanagers mbo'. Samen wisselen zij kennis en ervaringen uit over onderwijsinnovatie.

Gerelateerd nieuws

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

1607, 2017

Flits! juli 2017 verschenen

16 juli 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Flits! juli 2017 verschenen

Nieuwsflits over kennisverspreidingsactiviteiten voor het mbo

Flits! bericht over onze bijeenkomsten, donderdagmiddaglezingen, debatten, webinars, updates van de Canon beroepsonderwijs, nieuwe uitgaven van het magazine Dimensies en al onze andere activiteiten voor het mbo. Bovendien brengen we in de Flits! ook interessante bijeenkomsten onder de aandacht die worden georganiseerd door andere partijen met kennis over het beroepsonderwijs. Flits! is een maandelijkse digitale nieuwsbrief. De Flits! van juli (2017) is verschenen.

1007, 2017

Classroom Escape21 daagt uit meer van jezelf te vragen

10 juli 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Classroom Escape21 daagt uit meer van jezelf te vragen

Classroom Escape21: dé manier om te werken aan 21ste-eeuwse vaardigheden in de les

Op 30 juni 2017 vond weer een open inschrijving variant plaats van Classroom Escape21. Docenten gingen op een spannende en vernieuwende manier aan de slag met 21ste-eeuwse vaardigheden.

Gerelateerd events

Werkplekleren in het beroepsonderwijs

3 oktober @ 16:00 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone