Burgerschap meten?

Home / Portfolio / Burgerschap meten?

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Burgerschap meten?

Een meetinstrument burgerschap voor het mbo?

Auteur(s): Louise van de Venne, Knup Fuhri Snethlage
Publicatiedatum: juli  2011

Burgerschap is, naast leren en loopbaan, integraal onderdeel van het middelbaar beroepsonderwijs. Ecbo onderzocht de wenselijkheid van een meetinstrument burgerschap, om de vorderingen in de sector en op de scholen te kunnen volgen.

Het primair en voortgezet onderwijs kennen sinds kort een meetinstrument burgerschap, waarmee kennis kan worden gegenereerd over de mate waarin burgerschap bij leerlingen ontwikkeld is. In het middelbaar beroepsonderwijs ontbreekt een dergelijke instrument.

Sociale functie

Het onderzoek schets met een korte literatuurverkenning eerst de invulling van burgerschap in het onderwijs in de afgelopen decennia. Daarbij valt vooral op dat de socialiserende functie van burgerschap terrein wint ten opzichte van de politieke en economische dimensie. Zelfontplooiing en de uitoefening van vrijheid hebben een plaats ingenomen naast bescherming en vrijheid van de burger in zijn rol als werknemer en consument.

Geen maatstaf

Gesprekken met deskundigen binnen en buiten het mbo maken duidelijk dat er behoefte is aan onderzoek naar burgerschap, en dan met name naar het beleid en de uitvoering ervan in de scholen. De sector zelf ziet een meetinstrument echter niet zitten. Men vreest een normatieve insteek, waarbij het instrument een maatstaf wordt voor modelburgerschap. Die insteek heeft het mbo juist achter zich gelaten.

Lees meer in het rapport Een meetinstrument burgerschap voor het mbo?.

Burgerschap meten?
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Gerelateerd nieuws

1408, 2017

Signaal! 9 verschenen

14 augustus 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 9 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 9 van dit jaar (augustus 2017) is verschenen.

2107, 2017

Signaal! 8 verschenen

21 juli 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 8 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 8 van dit jaar (juli 2017) is verschenen.

2007, 2017

Medezeggenschap: kan het beter?

20 juli 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

Gerelateerd events

Leergang mbo 2017 – Seminar 5

12 september @ 13:00 - 19:30

Donderdagmiddaglezing Liesbeth Baartman

14 september @ 15:00 - 17:00

Werkplekleren in het beroepsonderwijs

3 oktober @ 16:00 - 17:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone