Burgerschap meten?

Home / Portfolio / Burgerschap meten?

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Burgerschap meten?

Een meetinstrument burgerschap voor het mbo?

Auteur(s): Louise van de Venne, Knup Fuhri Snethlage
Publicatiedatum: juli  2011

Burgerschap is, naast leren en loopbaan, integraal onderdeel van het middelbaar beroepsonderwijs. Ecbo onderzocht de wenselijkheid van een meetinstrument burgerschap, om de vorderingen in de sector en op de scholen te kunnen volgen.

Het primair en voortgezet onderwijs kennen sinds kort een meetinstrument burgerschap, waarmee kennis kan worden gegenereerd over de mate waarin burgerschap bij leerlingen ontwikkeld is. In het middelbaar beroepsonderwijs ontbreekt een dergelijke instrument.

Sociale functie

Het onderzoek schets met een korte literatuurverkenning eerst de invulling van burgerschap in het onderwijs in de afgelopen decennia. Daarbij valt vooral op dat de socialiserende functie van burgerschap terrein wint ten opzichte van de politieke en economische dimensie. Zelfontplooiing en de uitoefening van vrijheid hebben een plaats ingenomen naast bescherming en vrijheid van de burger in zijn rol als werknemer en consument.

Geen maatstaf

Gesprekken met deskundigen binnen en buiten het mbo maken duidelijk dat er behoefte is aan onderzoek naar burgerschap, en dan met name naar het beleid en de uitvoering ervan in de scholen. De sector zelf ziet een meetinstrument echter niet zitten. Men vreest een normatieve insteek, waarbij het instrument een maatstaf wordt voor modelburgerschap. Die insteek heeft het mbo juist achter zich gelaten.

Lees meer in het rapport Een meetinstrument burgerschap voor het mbo?.

Burgerschap meten?
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

De toekomst van vakmanschap

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek in opdracht van NRO, uitgevoerd door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Quickscan 5 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 5

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Gerelateerd nieuws

1812, 2017

Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

18 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

Doe mee aan de digitale consultatie

Praktijkgericht onderwijsonderzoek heeft de afgelopen 10 jaar lerarenteams in staat gesteld het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Maar het kan altijd beter. Hoe? Dat willen het NRO en Regieorgaan SIA graag van jou horen.

1812, 2017

Van controleren naar leren

18 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Van controleren naar leren

Onderwijskwaliteit versterken met audits

In dit artikel in De Nieuwe Meso (DNM) gaan José Hermanussen en Patricia Brouwer na hoe effectief audits zijn in het realiseren van betere onderwijskwaliteit. Ze beargumenteren dat ontwikkelingsgerichte audits beter passen bij mbo-instellingen als professionele organisaties. Dergelijke audits zijn gebaseerd op dialoog en minder op verantwoording.

1712, 2017

Handreikingen voor innovatieve opleiders

17 december 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Handreikingen voor innovatieve opleiders

Kennisatelier Responsief onderwijs

Vanaf het schooljaar 2017-2018 kunnen opleiders in de zogeheten ‘Kennisateliers’ aan de hand van een door henzelf ingebracht vraagstuk op het gebied van publiek-privaat samenwerken (PPS), hybride leervormen en praktijkleren kennis opdoen en inzichten vergaren die hen verder helpen bij het opzetten van nieuwe opleidingen of innovatieve projecten. Lees het artikel in de MBO-Krant.

Gerelateerd events

Debat Leven Lang Leren

17 januari 2018 @ 17:00 - 19:00

Domile maart 2018

15 maart 2018 @ 15:00 - 17:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone