Burgerschap meten?

Home / Portfolio / Burgerschap meten?

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Burgerschap meten?

Een meetinstrument burgerschap voor het mbo?

Auteur(s): Louise van de Venne, Knup Fuhri Snethlage
Publicatiedatum: juli  2011

Burgerschap is, naast leren en loopbaan, integraal onderdeel van het middelbaar beroepsonderwijs. Ecbo onderzocht de wenselijkheid van een meetinstrument burgerschap, om de vorderingen in de sector en op de scholen te kunnen volgen.

Het primair en voortgezet onderwijs kennen sinds kort een meetinstrument burgerschap, waarmee kennis kan worden gegenereerd over de mate waarin burgerschap bij leerlingen ontwikkeld is. In het middelbaar beroepsonderwijs ontbreekt een dergelijke instrument.

Sociale functie

Het onderzoek schets met een korte literatuurverkenning eerst de invulling van burgerschap in het onderwijs in de afgelopen decennia. Daarbij valt vooral op dat de socialiserende functie van burgerschap terrein wint ten opzichte van de politieke en economische dimensie. Zelfontplooiing en de uitoefening van vrijheid hebben een plaats ingenomen naast bescherming en vrijheid van de burger in zijn rol als werknemer en consument.

Geen maatstaf

Gesprekken met deskundigen binnen en buiten het mbo maken duidelijk dat er behoefte is aan onderzoek naar burgerschap, en dan met name naar het beleid en de uitvoering ervan in de scholen. De sector zelf ziet een meetinstrument echter niet zitten. Men vreest een normatieve insteek, waarbij het instrument een maatstaf wordt voor modelburgerschap. Die insteek heeft het mbo juist achter zich gelaten.

Lees meer in het rapport Een meetinstrument burgerschap voor het mbo?.

Burgerschap meten?
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

De toekomst van vakmanschap

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek in opdracht van NRO, uitgevoerd door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

Quickscan 5 – Evaluatie sectorplannen

Quickscan 5

Werkgevers- en werknemersorganisaties worden voor maximaal de helft van de kosten ondersteund door de overheid in hun plannen om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Gerelateerd nieuws

2211, 2017

Signaal! 13 verschenen

22 november 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Signaal! 13 verschenen

Ecbo signaleert in het beroepsonderwijs

Signaal! bericht over al het nieuws over het beroepsonderwijs, zoals recent verschenen publicaties vanuit onderzoek en actuele ontwikkelingen in beleid, zowel nationaal als internationaal. Iedere twee weken wordt de digitale nieuwsbrief Signaal! verstuurd. Signaal! 13 van dit jaar (november2017) is verschenen.

2211, 2017

De Slowscan onderwijsaandacht

22 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor De Slowscan onderwijsaandacht

Slowscan 21ste-eeuwse vaardigheden in vakblad profiel

In een vierluik zijn expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) en vier mbo-instellingen aan het woord over praktijkonderzoeken. Deel I bevat de slowscan onderwijsaandacht 21ste-eeuwse vaardigheden met ROC Friese Poort, die ook tijdens de PRO-meeting van 4 december centraal staat.

2111, 2017

Vacature: Onderzoeksstagiairs m/v

21 november 2017|Categorieën: Kernvaardigheden|Reacties uitgeschakeld voor Vacature: Onderzoeksstagiairs m/v

Onderzoeksstages rond 21ste-eeuwse vaardigheden en Bildung

Wil je een onderzoekstage lopen bij dé toonaangevende partner in leren? Ben je benieuwd hoe onderzoek met de onderwijspraktijk wordt ingevuld, wil je dat jouw werk niet in de bureaula verdwijnt en lijkt het je leuk om te werken in een team van onderzoekers en kennisverspreiders? Reageer!

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone