Bumpy moments in de dagelijkse onderwijspraktijk

Home / Portfolio / Bumpy moments in de dagelijkse onderwijspraktijk

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Bumpy moments in de dagelijkse onderwijspraktijk

Een verkenning in het speciaal, primair, voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs

Auteur(s): Carlos van Kan, Patricia Brouwer en Ilya Zitter
Publicatiedatum: maart 2013

In opdracht van de Onderwijsraad maakte ecbo een studie van dilemma’s die docenten in hun dagelijkse onderwijspraktijk ervaren. Deze studie maakt deel uit van een verkennend adviestraject van de Onderwijsraad naar persoonlijke professionaliteit van docenten.

Professionele oordelen van docenten worden gestuurd door externe belangen en verwachtingen en door wat zij zelf als betekenisvol en belangrijk beschouwen voor hun eigen onderwijspraktijk. Docenten werken binnen formele kaders die worden opgelegd door overheid, beleidsmakers, schoolbesturen,opleidingsmanagers, teamleiders enzovoort. Tegelijkertijd hebben docenten een bepaalde vrijheid om zelf keuzes te maken over datgene wat zij in het belang van hun leerlingen achten.

Verschillende dimensies

Professionele oordelen van docenten in hun dagelijkse onderwijspraktijk hebben dus niet alleen een instrumentele dimensie, maar ook een met waarden geladen dimensie. Deze verschillende dimensies maken dat professionele oordelen van docenten in praktische onderwijssituaties niet eenduidig zijn en worden gekenmerkt door een complex van afwegingen met betrekking tot datgene wat voor een bepaalde leerling in een bepaalde situatie en op een bepaald moment het meest wenselijk is.

Bumpy moments

In de onderwijspraktijk is er dus vaak sprake van allerlei dilemma’s met verschillende handelingsalternatieven die zich lastig tot elkaar verhouden. De onderzoekers van ecbo bekijken in deze studie hoe docenten in verschillende onderwijssectoren omgaan met dergelijke dilemma’s. Meer in het bijzonder is gekeken naar zogeheten ‘bumpy moments’: docent-leerlinginteracties in dagelijkse onderwijssituaties waarin docenten, volgens eigen inzicht, legitiem gehandeld hebben en waarin zij achteraf een legitiem handelingsalternatief kunnen aanwijzen.

Meer informatie

Lees de publicatie ‘Bumpy moments’ in de dagelijkse onderwijspraktijk. Een verkenning in het speciaal onderwijs, primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. In dit interview vertelt ecbo-onderzoeker Carlos van Kan meer over bumpy moments en waarom docenten doen wat ze doen. Vakblad Profiel besteedde in het februarinummer (2012) in een artikel uitgebreid aandacht aan het onderzoek van Van Kan. Carlos geeft ook workshops op scholen over ‘bumpy moments. Interesse? Neem contact op met Carlos van Kan.
Bumpy moments in de dagelijkse onderwijspraktijk
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Gerelateerde publicaties

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo

Waar moeten zij minimaal aan voldoen?

Minister Bussemaker van OCW ontving vrijdag 10 juni 2016 van de beroepsvereniging van opleiders in het mbo (BVMBO) een voorstel voor bekwaamheidseisen voor onderwijsondersteunend personeel in het mbo.

Gerelateerd nieuws

1703, 2017

OESO bezoekt Nederland

17 maart 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor OESO bezoekt Nederland

Hoe gaat het initieel opleiden van leraren in Nederland?

Het opleiden van kwalitatief goede leraren is een aandachtspunt in Nederland en ook daarbuiten. In kader van het internationale TALIS project over het initieel opleiden van leraren heeft een commissie van de OESO in maart Nederland bezocht. Ecbo organiseerde het OESO bezoek in opdracht van het ministerie van OCW en schreef tevens het Nederlandse achergrondrapport.

1502, 2017

Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling

15 februari 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling

Gespreksmethodiek professionele ontwikkeling De professionele dialoog (PD) is een gespreksmethodiek voor de professionele ontwikkeling van docenten, die rekening houdt met de verschillende identiteiten van de docent in mbo. De kwaliteit van [...]

702, 2017

Gezocht: Docenten en begeleiders

7 februari 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Gezocht: Docenten en begeleiders

Wat vind jij van Oefenen.nl? Deel je ervaring!

Oefenen.nl wil graag meer weten over de wijze waarop begeleiders en docenten materialen van Oefenen.nl (zoals Klik & Tik en Lees & Schrijf!) inzetten. Informatie hierover helpt de dienstverlening van Oefenen.nl beter af te stemmen op de behoeften van deze begeleiders en docenten.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone