Verspreiding van innovaties stimuleren

Home / Portfolio / Verspreiding van innovaties stimuleren

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

 Verspreiding van innovaties stimuleren

Twee opdrachten voor organisaties binnen het beroepsonderwijs

Auteur(s): Regina H. Mulder
Publicatiedatum: november 2011

Disseminatie betekent letterlijk uitzaaiing of uitbreiding. Handig en noodzakelijk soms. Zeker in het geval van innovaties, waarvan door een proces van disseminatie ook anderen gebruik kunnen maken. In het beroepsonderwijs gebeurt dat volgens Regina Mulder nog te weinig.

Innovatieontwikkeling in de praktijk van het Nederlandse middelbare beroepsonderwijs kreeg een sterke financiële impuls met de BVE-2000 regeling. Deze regeling zette veel docenten en andere actoren in de scholen aan tot het nadenken over en het daadwerkelijk ontwikkelen van innovaties. Daarna volgden vele andere regelingen en impulsen. Dit heeft tot een grote hoeveelheid innovaties in het beroepsonderwijs geleid.

Gemiste kans
Systematische evaluaties van deze innovaties zijn – wegens gebrek aan financiële middelen – niet of nauwelijks uitgevoerd. Ook worden de ontwikkelde innovaties en de ervaringen van de mensen die die innovaties hebben ontwikkeld en toegepast, zelden gebruikt bij andere opleidingen binnen dezelfde school of binnen een andere onderwijsinstelling. Vanuit economisch perspectief is dat een gemiste kans, aldus Regina Mulder.

Twee opdrachten
Om de vraag ‘Hoe kunnen disseminaties van innovaties in het beroepsonderwijs gestimuleerd worden?’ te beantwoorden, bekeek Mulder verschillende theorieën en modellen. Ook sprak ze met experts uit het beroepsonderwijs. Op basis hiervan geeft Regina Mulder organisaties in het beroepsonderwijs twee grote opdrachten mee:

  1. Ontwikkel een profiel van de innovatie die in de organisatie tot stand komt. Wat zijn de kenmerken, de doelen, de normen en de waarden van de organisatie? Welke cultuurvormen zijn er? Hoe worden kennisverspreiding en kennisontwikkeling in de organisatie georganiseerd, gestimuleerd en gefaciliteerd? Leren groepen en netwerken in de organisatie?
  2. Analyseer de innovatie die gedissemineerd moet worden. Gaat het om het verspreiden van een innovatie, of om een deel daarvan? Wat is het doel van disseminatie en hoe kun je bepalen of dat doel bereikt is? Welke problemen worden hiermee precies opgelost?

Prof. dr. Regina H. Mulder werkt bij de Universität Regensburg en houdt zich bezig met beroepsonderwijs en bedrijfsopleidingen. Ecbo publiceerde een overzichtsstudie van Regina Mulder over het bevorderen van disseminatie van innovaties in het beroepsonderwijs. De publicatie ‘Bevorderen van disseminatie van innovaties in het beroepsonderwijs. Een review op basis van theorieën en modellenover organisatieontwikkeling’ is in de rechterkolom te downloaden in de volledige uitgave en in een samenvatting.

Verspreiding van innovaties stimuleren
Download publicatie

Onderzoeker(s) Regina H. Mulder

Gerelateerde publicaties

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

,

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

2104, 2017

Flits! april 2017 verschenen

21 april 2017|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Flits! april 2017 verschenen

Nieuwsflits over kennisverspreidingsactiviteiten voor het mbo

Flits! bericht over onze bijeenkomsten, donderdagmiddaglezingen, debatten, webinars, updates van de Canon beroepsonderwijs, nieuwe uitgaven van het magazine Dimensies en al onze andere activiteiten voor het mbo. Bovendien brengen we in de Flits! ook interessante bijeenkomsten onder de aandacht die worden georganiseerd door andere partijen met kennis over het beroepsonderwijs. Flits! is een maandelijkse digitale nieuwsbrief. De Flits! van april (2017) is verschenen.

2004, 2017

Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

20 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

Aankondiging Leergang Teacher in the lead

Aan overlegtafels is professionaliteit van de opleider in het mbo al een veel besproken onderwerp. Hoe zorgen we ervoor dat het dat ook wordt binnen de beroepsgroep zelf? Zogeheten ambassadeurs BVMBO en ‘teachers in the lead’ spelen hierin een belangrijke rol. Deze koplopers onder de opleiders in het middelbaar beroepsonderwijs dragen bij aan een sterke beroepsgroep. Zij zijn trots op hun vak en dragen dit ook uit. Zij nemen het voortouw als het gaat om de professionele ontwikkeling van het beroep, en gaan hierover de dialoog aan: met elkaar, met collega-opleiders en met het bestuur van hun mbo-instellingen. Ze zijn – samen met de BVMBO – steeds vaker gesprekspartners aan overlegtafels op landelijk niveau: onder andere bij het ministerie of bij brancheorganisaties. Het is belangrijk dat ambassadeurs BVMBO en teachers in the lead goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de (beleids)context van het beroepsonderwijs. Een context die steeds verandert.

1804, 2017

Pre-promotietraject voor mbo-docenten met promotieambities in volle gang

18 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pre-promotietraject voor mbo-docenten met promotieambities in volle gang

Het ministerie van OCW stimuleert promotieonderzoek door docenten. Hiermee wordt een onderzoekscultuur in scholen bevorderd en tegelijkertijd wordt er zo gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In het mbo bevindt deze onderzoekscultuur zich nog in een beginstadium. Daarom is de weg naar een promotie voor de docent vaak geen gebaand pad. Mbo-docenten hebben vragen als: Hoe kom je van een idee tot een promotievoorstel? Of, wat houdt een promotietraject eigenlijk precies in? En: is het wel een realistische keuze?

Gerelateerd events

Leergang mbo 2017 – Seminar 2

9 mei @ 13:00 - 19:30

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Leergang mbo 2017 – Seminar 3

30 mei @ 13:00 - 19:30

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone