Beroepenmobiliteit en leven lang leren

Home / Portfolio / Beroepenmobiliteit en leven lang leren

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Beroepenmobiliteit en leven lang leren

Hoe dynamisch is de beroepenmobiliteit in de loopbaan van de Nederlandse werknemer?

Auteur(s): Amelia Roman en Sandra van den Dungen
Publicatiedatum: oktober 2011

Merkwaardige paradoxen kenmerken de huidige Nederlandse arbeidsmarkt. Langetermijnontwikkelingen duiden op structurele krapte, terwijl ontwikkelingen op korte termijn nog volop in het teken staan van crisis en werkloosheid.

Langer doorwerken is de nieuwe trend. Niet alleen de structureel krimpende beroepsbevolking, maar ook de betaalbaarheid van collectieve voorzieningen maken verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd noodzakelijk. Langer doorwerken betekent echter ook dat werknemers langer scherp en fit moeten blijven. En dat ze bereid moeten zijn om gedurende hun loopbaan van beroep te veranderen, als de vraag naar arbeid structureel wijzigt.

Competenties up-to-date houden

Onderwijs, en in het bijzonder het volwassenenonderwijs, is daarbij onmisbaar. Het helpt mensen hun competenties up-to-date te houden en hun positie op de arbeidsmarkt veilig te stellen of te verbeteren. Maar dan moeten werkgevers wél willen investeren in trainingen en opleidingen, kortom: in beroepenmobilieit.

Beroepenmobiliteit en leven lang leren

En dat is nu net waar de schoen wringt, zo stelden ecbo-onderzoekers Amelia Román en Sandra van den Dungen vast in Beroepenmobiliteit en leven lang leren. Ze onderzoeken hierin hoe beroepsonderwijs en arbeidsmarktbeleid de paradoxen in de huidige arbeidsmarkt op de juiste wijze kunnen adresseren. Daarbij stonden twee vragen centraal: Hoe dynamisch is de beroepenmobiliteit in de loopbaan van de Nederlandse werknemer? En: Wat is de rol van leven lang leren bij het bevorderen van die beroepenmobiliteit?

Van postbode tot regisseur
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

803, 2017

Huub Dekkers nieuwe algemeen directeur CINOP

8 maart 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Huub Dekkers nieuwe algemeen directeur CINOP

Opvolger Henny Morshuis

Huub Dekkers wordt per 1 juni 2017 de nieuwe algemeen directeur van onderwijskundig adviesbureau CINOP. Hij volgt Henny Morshuis op die negen jaar aan het roer stond van de onderneming. Morshuis gaat deze zomer met pensioen en zal projecten blijven uitvoeren als zelfstandig adviseur.

2909, 2016

Ecbo over doorstroom mbo-hbo bij bijeenkomst minister Bussemaker

29 september 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Ecbo over doorstroom mbo-hbo bij bijeenkomst minister Bussemaker

Presentatie doorstroom mbo-hbo

Minister Bussemaker nodigde maandag 29 augustus bestuurders van mbo’s en hogescholen uit om het te hebben over doorstroom van mbo naar hbo. In het kader van de gelijke kansen-alliantie wil de minister ervoor zorgen dat de overgang tussen mbo en hbo soepeler gaat verlopen. Om de bijeenkomst af te trappen verzorgde José Mulder (ecbo) een presentatie over de doorstroom van mbo naar hbo waarin de nadruk lag cijfers en feiten.

409, 2016

MBO van de toekomst

4 september 2016|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor MBO van de toekomst

Schuurt langs de grenzen van de wet?

Het mbo zit niet stil als het gaat om mbo2025. Zo zijn er 11 scholen die een consortium vormen en zo als partner deelnemen in de Nationale Denktank 2016 die als thema ‘het beroepsonderwijs van de toekomst’ heeft.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone