Balanceren van belangen

Home / Portfolio / Balanceren van belangen

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Balanceren van belangen

De Onderwijsraad over beroepsgericht opleiden

Auteur(s): Anneke Westerhuis, Ingrid Christoffels, Wil van Esch & Marc Vermeulen
Publicatiedatum: juli 2015

De Onderwijsraad laat regelmatig een overzicht samenstellen waarin de adviezen die zijn uitgebracht worden beschreven en geëvalueerd. Dit acquis bevat een thematische analyse van dertien adviezen van de Onderwijsraad over de periode 2003-2013.

De onderzochte adviezen hebben als onderwerp het mbo, de volwasseneneducatie en een leven lang leren. Na analyse zijn vijf centrale thema’s geformuleerd:

  • drievoudig kwalificeren als richtsnoer voor beroepsgericht onderwijs;
  • structuur en stelsel;
  • doorstroom tussen schooltypen;
  • maatwerk, flexibiliteit, kwaliteit en samenstelling van het aanbod;
  • macrodoelmatigheid van het aanbod.

Binnen deze thema’s is vervolgens onderzocht hoe centrale ideeën en concepten uit de adviezen zich tussen 2003 en 2013 hebben ontwikkeld, hoe de adviezen zijn ontvangen en uitgewerkt in het onderwijsbeleid en of deze weerklank hebben gevonden in wetenschappelijk onderzoek.

Terugkerende ideeën en concepten in de adviezen

In de adviezen positioneert de Onderwijsraad zich als onpartijdig hoeder van de drievoudige kwalificering. Een andere kerngedachte van de raad is dat overheidsbeleid zich primair op de lerende moet richten. Verder besteedt de raad in zijn adviezen relatief veel aandacht aan de doorstroom en onderwijsloopbaan van lerenden.

Reacties van de overheid

OCW gebruikt de adviezen met name om zijn standpunten te onderschrijven, ter ondersteuning van beleid. Daarnaast nemen bewindspersonen suggesties van de raad regelmatig in overweging. Ook Kamerleden gebruiken de adviezen als onderbouwing van eigen standpunten of vragen aan bewindspersonen tijdens het Algemeen Overleg.

Weerklank in wetenschappelijk onderzoek

Adviezen van de Onderwijsraad zijn gebaseerd op wetenschappelijk werk, maar vinden zelf weinig weerklank in wetenschappelijk onderzoek. In beleidsonderzoek worden de adviezen wel regelmatig als bron gebruikt.

De publicatie Balanceren van belangen: de Onderwijsraad over beroepsgericht opleiden. Acquis mbo, volwasseneneducatie en een leven lang leren 2003-2013 is uitgevoerd door ecbo, in samenwerking met TIAS School for Business and Society.

Balanceren van belangen
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630
Dr. Wil van Esch
Dr. Wil van EschSenior onderzoeker
073 6872500

Gerelateerde publicaties

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Havo: scharnier in het Nederlandse onderwijsstelsel?

Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag of het havo zich als scharnier in het voortgezet onderwijs ontwikkelt. Daar is veel voor te zeggen. Zo heeft het havo in het aanbod van algemeen vormend voortgezet onderwijs in doorstroomtermen zowel een verbinding met de gemengde en theoretische leerweg van het vmbo als met het vwo. Uit het vmbo mogen leerlingen uit de gemengde en theoretische leerweg opstromen naar het havo en leerlingen voor wie het vwo te zwaar blijkt kunnen terugvallen op het havo. Door dat grensverkeer tussen vmbo, havo en vwo doen betrekkelijk veel leerlingen voor kortere of langere tijd het havo aan.

Gerelateerd nieuws

1210, 2017

Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

12 oktober 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Specialistische vakmensen hebben de beste kansen op arbeidsmarkt

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

1809, 2017

Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

18 september 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Kennisatelier – Ontwerp het beroepsonderwijs van morgen

Meld je nu aan

Platform Opleider2025 verbindt opleiders en praktijkbegeleiders in het mbo die samen dit mooie onderwijs vormgeven. Ecbo organiseert in samenwerking met Platform Opleider2025 dit Kennisatelier. Het biedt opleiders en praktijkbegeleiders tools en handvatten om ze te ondersteunen bij het ontwerpen van beroepsgericht onderwijs.

1506, 2017

Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

15 juni 2017|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Opleiden voor een dynamisch beroep: organiseren en professionaliseren voor responsiviteit

Onderzoeksvoorstel binnen thema dynamische arbeidsmarkt is gehonoreerd

In dit onderzoek wordt de ontwikkeling van een responsief protocol opgepakt door een consortium van Gelderse mbo-instellingen. De aansluiting tussen mbo-opleidingen en werkveld staat onder druk door snelle maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. Docenten(-teams) moeten responsief zijn ten opzichte van die ontwikkelingen: actueel beroepsonderwijs vraagt samenwerking met het werkveld om de opleidingen adaptief in te richten.

Gerelateerd events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone