Balanceren van belangen

Home / Portfolio / Balanceren van belangen

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Balanceren van belangen

De Onderwijsraad over beroepsgericht opleiden

Auteur(s): Anneke Westerhuis, Ingrid Christoffels, Wil van Esch & Marc Vermeulen
Publicatiedatum: juli 2015

De Onderwijsraad laat regelmatig een overzicht samenstellen waarin de adviezen die zijn uitgebracht worden beschreven en geëvalueerd. Dit acquis bevat een thematische analyse van dertien adviezen van de Onderwijsraad over de periode 2003-2013.

De onderzochte adviezen hebben als onderwerp het mbo, de volwasseneneducatie en een leven lang leren. Na analyse zijn vijf centrale thema’s geformuleerd:

  • drievoudig kwalificeren als richtsnoer voor beroepsgericht onderwijs;
  • structuur en stelsel;
  • doorstroom tussen schooltypen;
  • maatwerk, flexibiliteit, kwaliteit en samenstelling van het aanbod;
  • macrodoelmatigheid van het aanbod.

Binnen deze thema’s is vervolgens onderzocht hoe centrale ideeën en concepten uit de adviezen zich tussen 2003 en 2013 hebben ontwikkeld, hoe de adviezen zijn ontvangen en uitgewerkt in het onderwijsbeleid en of deze weerklank hebben gevonden in wetenschappelijk onderzoek.

Terugkerende ideeën en concepten in de adviezen

In de adviezen positioneert de Onderwijsraad zich als onpartijdig hoeder van de drievoudige kwalificering. Een andere kerngedachte van de raad is dat overheidsbeleid zich primair op de lerende moet richten. Verder besteedt de raad in zijn adviezen relatief veel aandacht aan de doorstroom en onderwijsloopbaan van lerenden.

Reacties van de overheid

OCW gebruikt de adviezen met name om zijn standpunten te onderschrijven, ter ondersteuning van beleid. Daarnaast nemen bewindspersonen suggesties van de raad regelmatig in overweging. Ook Kamerleden gebruiken de adviezen als onderbouwing van eigen standpunten of vragen aan bewindspersonen tijdens het Algemeen Overleg.

Weerklank in wetenschappelijk onderzoek

Adviezen van de Onderwijsraad zijn gebaseerd op wetenschappelijk werk, maar vinden zelf weinig weerklank in wetenschappelijk onderzoek. In beleidsonderzoek worden de adviezen wel regelmatig als bron gebruikt.

De publicatie Balanceren van belangen: de Onderwijsraad over beroepsgericht opleiden. Acquis mbo, volwasseneneducatie en een leven lang leren 2003-2013 is uitgevoerd door ecbo, in samenwerking met TIAS School for Business and Society.

Balanceren van belangen
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140
Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630
Dr. Wil van Esch
Dr. Wil van EschSenior onderzoeker
073 6872500

Gerelateerde publicaties

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Daling deelname aan basisberoepsgerichte leerweg vmbo

Passend in een internationale trend?

Jaarlijks stappen rond de 90.000 leerlingen direct over van het vmbo naar het mbo. De leerweg die zij in het vmbo volgen bepaalt in hoge mate op welk niveau ze in het mbo instromen. De afgelopen jaren zien we een daling van de instroom aan de basisberoepsgerichte leerweg, wat tevens leidt tot een daling in de instroom op niveau 2 van het mbo.

Gerelateerd nieuws

803, 2017

Huub Dekkers nieuwe algemeen directeur CINOP

8 maart 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Huub Dekkers nieuwe algemeen directeur CINOP

Opvolger Henny Morshuis

Huub Dekkers wordt per 1 juni 2017 de nieuwe algemeen directeur van onderwijskundig adviesbureau CINOP. Hij volgt Henny Morshuis op die negen jaar aan het roer stond van de onderneming. Morshuis gaat deze zomer met pensioen en zal projecten blijven uitvoeren als zelfstandig adviseur.

2011, 2016

Pilot bol-opleiding in de praktijk

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

1410, 2016

Een reactie op het advies van de Onderwijsraad

14 oktober 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , |0 reacties

Validering van informeel leren. Een olifant in de kamer?

De Onderwijsraad heeft een advies uitgebracht over de vraag hoe de aansluiting van het middelbaar beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt beter kan. In dit interview reageert Karel Kans, onderzoeker bij ecbo, op het advies.

Gerelateerd events

Excellentie in het mbo

11 mei @ 10:00 - 16:00

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone