Addendum generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleidingen

Home / Portfolio / Addendum generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleidingen

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Addendum generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleidingen

Focus op beroepsopleidend onderwijs

Auteur(s): Erica Aalsma, Carlos van Kan, Elly de Bruijn & José van den Berg
Publicatiedatum: juli 2013

In opdracht van het ministerie van OCW onderzocht ecbo de generieke kennisbasis van tweedegraads lerarenopleidingen. Dit Addendum bevat aanwijzingen voor mogelijke aanvullingen op deze kennisbasis.

In het kader van het OCW-beleid om de kwaliteit van de opleiding van leraren voor het beroepsonderwijs te verbeteren, zijn medio 2013 een aantal maatregelen ingezet. Een daarvan is de invoering van twee afstudeerrichtingen (algemeen vormend onderwijs en beroepsgericht onderwijs) bij de tweedegraads lerarenopleidingen.

Verdiepen generieke kennisbasis

Voor de implementatie van die maatregel is een werkdocument Ontwerpeisen en kaders herontwerp tweedegraads lerarenopleidingen in ontwikkeling. Een van de aandachtspunten daarin is een verdieping en/of verbreding van de generieke kennisbasis van tweedegraads lerarenopleiding, om deze beter te laten aansluiten op de afstudeerrichting beroepsopleidend onderwijs.

Spiegeling en aanvulling

Het ministerie van OCW vroeg daartoe ecbo de huidige generieke kennisbasis te spiegelen aan actueel onderzoek. Na een eerste presentatie van de resultaten is ecbo vervolgens gevraagd om aanvullingen op deze kennisbasis voor te stellen. Het resultaat van deze opdracht leest u in:  Addendum generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleidingen: focus op beroepsopleidend onderwijs.

Meer informatie

Op Leroweb – een vernieuwde website voor alle lerarenopleiders – is een aparte rubriek opgenomen met informatie over de afstudeerrichtingen. Deze rubriek zal de komende tijd regelmatig worden voorzien van nieuwe informatie en voortgang van het project om te voorzien in meer en beter geschoolde leraren voor het beroepsonderwijs. In deze rubriek is ook het bovenvermelde addendum voor de generieke kennisbasis opgenomen.

Addendum generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleidingen
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Het PDG-traject herzien

,

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

,

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Gerelateerd nieuws

2004, 2017

Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

20 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Leergang Teacher in the Lead – doe mee!

Aankondiging Leergang Teacher in the lead

Aan overlegtafels is professionaliteit van de opleider in het mbo al een veel besproken onderwerp. Hoe zorgen we ervoor dat het dat ook wordt binnen de beroepsgroep zelf? Zogeheten ambassadeurs BVMBO en ‘teachers in the lead’ spelen hierin een belangrijke rol. Deze koplopers onder de opleiders in het middelbaar beroepsonderwijs dragen bij aan een sterke beroepsgroep. Zij zijn trots op hun vak en dragen dit ook uit. Zij nemen het voortouw als het gaat om de professionele ontwikkeling van het beroep, en gaan hierover de dialoog aan: met elkaar, met collega-opleiders en met het bestuur van hun mbo-instellingen. Ze zijn – samen met de BVMBO – steeds vaker gesprekspartners aan overlegtafels op landelijk niveau: onder andere bij het ministerie of bij brancheorganisaties. Het is belangrijk dat ambassadeurs BVMBO en teachers in the lead goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in de (beleids)context van het beroepsonderwijs. Een context die steeds verandert.

1804, 2017

Pre-promotietraject voor mbo-docenten met promotieambities in volle gang

18 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Pre-promotietraject voor mbo-docenten met promotieambities in volle gang

Het ministerie van OCW stimuleert promotieonderzoek door docenten. Hiermee wordt een onderzoekscultuur in scholen bevorderd en tegelijkertijd wordt er zo gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In het mbo bevindt deze onderzoekscultuur zich nog in een beginstadium. Daarom is de weg naar een promotie voor de docent vaak geen gebaand pad. Mbo-docenten hebben vragen als: Hoe kom je van een idee tot een promotievoorstel? Of, wat houdt een promotietraject eigenlijk precies in? En: is het wel een realistische keuze?

1204, 2017

Werkdruk: van knelpunten naar aanpakken

12 april 2017|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Werkdruk: van knelpunten naar aanpakken

Workshop over werkdruk bij CvI-managementconferentie

Woensdag 5 april 2017 gaf ecbo een workshop over werkdruk in het mbo naar aanleiding van het recente ecbo-onderzoek naar ervaren werkdruk onder mbo-docenten.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone