Addendum generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleidingen

Home / Portfolio / Addendum generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleidingen
Addendum generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleidingen 2016-12-21T21:10:32+00:00

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Addendum generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleidingen

Focus op beroepsopleidend onderwijs

Auteur(s): Erica Aalsma, Carlos van Kan, Elly de Bruijn & José van den Berg
Publicatiedatum: juli 2013

In opdracht van het ministerie van OCW onderzocht ecbo de generieke kennisbasis van tweedegraads lerarenopleidingen. Dit Addendum bevat aanwijzingen voor mogelijke aanvullingen op deze kennisbasis.

In het kader van het OCW-beleid om de kwaliteit van de opleiding van leraren voor het beroepsonderwijs te verbeteren, zijn medio 2013 een aantal maatregelen ingezet. Een daarvan is de invoering van twee afstudeerrichtingen (algemeen vormend onderwijs en beroepsgericht onderwijs) bij de tweedegraads lerarenopleidingen.

Verdiepen generieke kennisbasis

Voor de implementatie van die maatregel is een werkdocument Ontwerpeisen en kaders herontwerp tweedegraads lerarenopleidingen in ontwikkeling. Een van de aandachtspunten daarin is een verdieping en/of verbreding van de generieke kennisbasis van tweedegraads lerarenopleiding, om deze beter te laten aansluiten op de afstudeerrichting beroepsopleidend onderwijs.

Spiegeling en aanvulling

Het ministerie van OCW vroeg daartoe ecbo de huidige generieke kennisbasis te spiegelen aan actueel onderzoek. Na een eerste presentatie van de resultaten is ecbo vervolgens gevraagd om aanvullingen op deze kennisbasis voor te stellen. Het resultaat van deze opdracht leest u in:  Addendum generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleidingen: focus op beroepsopleidend onderwijs.

Meer informatie

Op Leroweb – een vernieuwde website voor alle lerarenopleiders – is een aparte rubriek opgenomen met informatie over de afstudeerrichtingen. Deze rubriek zal de komende tijd regelmatig worden voorzien van nieuwe informatie en voortgang van het project om te voorzien in meer en beter geschoolde leraren voor het beroepsonderwijs. In deze rubriek is ook het bovenvermelde addendum voor de generieke kennisbasis opgenomen.

Addendum generieke kennisbasis tweedegraads lerarenopleidingen
Download publicatie
Aanvragen publicatie

Onderzoeker(s)

Drs. José van den Berg
Drs. José van den BergManaging onderzoeker
06-51207093

Gerelateerde publicaties

2017-06-15T11:08:58+00:00

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

2017-10-16T15:23:35+00:00

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

2016-12-21T20:55:50+00:00

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel 'pedagogisch-didactisch getuigschrift'

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Gerelateerd nieuws

1812, 2017

Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

By | 18 december 2017|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: |Reacties uitgeschakeld voor Praktijkgericht onderzoek versterken…wat vind jij?

Doe mee aan de digitale consultatie

Praktijkgericht onderwijsonderzoek heeft de afgelopen 10 jaar lerarenteams in staat gesteld het onderwijs te verbeteren en te vernieuwen. Maar het kan altijd beter. Hoe? Dat willen het NRO en Regieorgaan SIA graag van jou horen.

1812, 2017

Van controleren naar leren

By | 18 december 2017|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Van controleren naar leren

Onderwijskwaliteit versterken met audits

In dit artikel in De Nieuwe Meso (DNM) gaan José Hermanussen en Patricia Brouwer na hoe effectief audits zijn in het realiseren van betere onderwijskwaliteit. Ze beargumenteren dat ontwikkelingsgerichte audits beter passen bij mbo-instellingen als professionele organisaties. Dergelijke audits zijn gebaseerd op dialoog en minder op verantwoording.

1712, 2017

Handreikingen voor innovatieve opleiders

By | 17 december 2017|Categories: Docent in het beroepsonderwijs|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Handreikingen voor innovatieve opleiders

Kennisatelier Responsief onderwijs

Vanaf het schooljaar 2017-2018 kunnen opleiders in de zogeheten ‘Kennisateliers’ aan de hand van een door henzelf ingebracht vraagstuk op het gebied van publiek-privaat samenwerken (PPS), hybride leervormen en praktijkleren kennis opdoen en inzichten vergaren die hen verder helpen bij het opzetten van nieuwe opleidingen of innovatieve projecten. Lees het artikel in de MBO-Krant.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone