30-plussers in het beroepsonderwijs

Home / Portfolio / 30-plussers in het beroepsonderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

30-plussers in het beroepsonderwijs

Ecbo en Hiteq verkenden de mogelijke gevolgen van de financiering.

Auteur(s): Marc van der Meer, Erik Fleur, Maurice van Heumen en Dominique Olvers
Publicatiedatum: april 2011

De financiering van het beroepsonderwijs voor 30-plussers is onderwerp van debat in de Tweede Kamer. Ecbo en Hiteq verkenden de mogelijke gevolgen van dit vraagstuk voor de toekomst van het beroepsonderwijs

Het kabinet-Rutte is onlangs terugkomen op een voornemen in het regeerakkoord om de kosten van het middelbaar beroepsonderwijs aan volwassenen van 30 jaar en ouder na 2012 niet langer te willen financieren. De minister van Onderwijs stelt nu een alternatieve financieringsvorm voor, waarover de Tweede Kamer eind april in debat gaat.

Toekomstscenario

Voor welke oplossing ook gekozen wordt, het financieringsvraagstuk blijft actueel. Het gaat immers om de toekomst van het beroepsonderwijs en het maatschappelijk en economisch belang van voldoende en goed opgeleide vakmensen. Met een vergrijzende beroepsbevolking en te weinig instroom van jongeren in vooral technische opleidingen is blijven investeren in de ontwikkelingen van personeel noodzakelijk.

Blijven investeren

Het onderzoek van ecbo en Hiteq geeft aan dat bedrijven dit scenario onderkennen. Bedrijven zullen blijven investeren in scholing. Ook als de bekostiging voor dertigplussers in het mbo aan de markt wordt overgelaten. Uit het onderzoek blijkt ook dat aantal 30-plussers in het mbo sterk is gestegen. Zeker in de technische sector, waar hun aandeel kan oplopen tot 80% van de deelnemers.

Onderzoeksrapporten

Deze en andere conclusies en aanbeveling zijn te lezen in twee onderzoeksrapporten: een verkennende analyse over de toekomst van het technisch beroepsonderwijs en de kwantitatieve studie naar de aantallen 30-plussers het beroepsonderwijs. Ecbo heeft in samenwerking met Hiteq eveneens een online platform opgericht, om dit vraagstuk verder uit te werken: www.lerennajedertigste.nl

De deelname van 30-plussers in het mbo onderwijs
Download publicatie
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

Werk hebben en werk houden in het mbo

,

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Bredere opleidingen voor een smallere doelgroep?

,

Ontwikkelingen in de samenstelling van instroom en breder opleiden op mbo niveau 2

In dit onderzoek staan twee ontwikkelingen in opleidingen op niveau 2 centraal: veranderingen in de samenstelling van de instroom en verbreding van opleidingen. Binnen het mbo-veld zijn er geluiden dat de samenstelling van de groep instromers op niveau 2 verandert. In opleidingen op niveau 2 zouden zich de overwegend meer kansarme jongeren concentreren, kansrijkere jongeren zouden vaker voor opleidingen op een hoger niveau kiezen. Daarnaast zouden er relatief steeds meer studenten een zogenaamde brede opleiding doen.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Gerelateerd nieuws

106, 2017

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Conferentie aansluiting mbo-hbo

Verbetering aansluiting mbo-hbo: wat werkt? Resultaten van lopend onderzoek

Doorstroom mbo-hbo staat breed is de belangstelling. Mbo’ers vallen steeds vaker uit op het hbo en switchen bovendien ook steeds meer. Onduidelijk is waarom dit gebeurt. Ook is onduidelijk wat het effect is van de uiteenlopende initiatieven die mbo- en hbo-instellingen ontplooien om voortijdige uitval tegen te gaan. Vandaar dat er een driejarig onderzoek is opgezet naar de vraag hoe de aansluiting mbo-hbo verbeterd kan worden. Het onderzoek loopt nu bijna 2 jaar en op 1 juni 2017 presenteerden de onderzoekers de resultaten tot dan toe.

2505, 2017

Ga zelf op onderzoek uit: hoe hogescholen de doorstroom kunnen verbeteren

25 mei 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Ga zelf op onderzoek uit: hoe hogescholen de doorstroom kunnen verbeteren

José Mulder en Joris Cuppen in TH&MA Hoger Onderwijs

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent. Een waarheid als een koe. Ook de Lerarenagenda 2013-2020 (ministerie OCW, 2013) benadrukt de centrale rol van de docent in de verbetering van het onderwijs. In het mbo ligt deze verantwoordelijkheid niet bij de individuele docent maar is de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid.

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerde events

Dag van de Beroepskolom 2017

6 oktober @ 09:15 - 16:15

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone