30-plussers in het beroepsonderwijs

Home / Portfolio / 30-plussers in het beroepsonderwijs

Project Description

Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

30-plussers in het beroepsonderwijs

Ecbo en Hiteq verkenden de mogelijke gevolgen van de financiering.

Auteur(s): Marc van der Meer, Erik Fleur, Maurice van Heumen en Dominique Olvers
Publicatiedatum: april 2011

De financiering van het beroepsonderwijs voor 30-plussers is onderwerp van debat in de Tweede Kamer. Ecbo en Hiteq verkenden de mogelijke gevolgen van dit vraagstuk voor de toekomst van het beroepsonderwijs

Het kabinet-Rutte is onlangs terugkomen op een voornemen in het regeerakkoord om de kosten van het middelbaar beroepsonderwijs aan volwassenen van 30 jaar en ouder na 2012 niet langer te willen financieren. De minister van Onderwijs stelt nu een alternatieve financieringsvorm voor, waarover de Tweede Kamer eind april in debat gaat.

Toekomstscenario

Voor welke oplossing ook gekozen wordt, het financieringsvraagstuk blijft actueel. Het gaat immers om de toekomst van het beroepsonderwijs en het maatschappelijk en economisch belang van voldoende en goed opgeleide vakmensen. Met een vergrijzende beroepsbevolking en te weinig instroom van jongeren in vooral technische opleidingen is blijven investeren in de ontwikkelingen van personeel noodzakelijk.

Blijven investeren

Het onderzoek van ecbo en Hiteq geeft aan dat bedrijven dit scenario onderkennen. Bedrijven zullen blijven investeren in scholing. Ook als de bekostiging voor dertigplussers in het mbo aan de markt wordt overgelaten. Uit het onderzoek blijkt ook dat aantal 30-plussers in het mbo sterk is gestegen. Zeker in de technische sector, waar hun aandeel kan oplopen tot 80% van de deelnemers.

Onderzoeksrapporten

Deze en andere conclusies en aanbeveling zijn te lezen in twee onderzoeksrapporten: een verkennende analyse over de toekomst van het technisch beroepsonderwijs en de kwantitatieve studie naar de aantallen 30-plussers het beroepsonderwijs. Ecbo heeft in samenwerking met Hiteq eveneens een online platform opgericht, om dit vraagstuk verder uit te werken: www.lerennajedertigste.nl

De deelname van 30-plussers in het mbo onderwijs
Download publicatie
Download publicatie

Gerelateerde publicaties

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Gerelateerd nieuws

106, 2017

Conferentie aansluiting mbo-hbo

1 juni 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Conferentie aansluiting mbo-hbo

Verbetering aansluiting mbo-hbo: wat werkt? Resultaten van lopend onderzoek

Doorstroom mbo-hbo staat breed is de belangstelling. Mbo’ers vallen steeds vaker uit op het hbo en switchen bovendien ook steeds meer. Onduidelijk is waarom dit gebeurt. Ook is onduidelijk wat het effect is van de uiteenlopende initiatieven die mbo- en hbo-instellingen ontplooien om voortijdige uitval tegen te gaan. Vandaar dat er een driejarig onderzoek is opgezet naar de vraag hoe de aansluiting mbo-hbo verbeterd kan worden. Het onderzoek loopt nu bijna 2 jaar en op 1 juni 2017 presenteerden de onderzoekers de resultaten tot dan toe.

2505, 2017

Ga zelf op onderzoek uit: hoe hogescholen de doorstroom kunnen verbeteren

25 mei 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Ga zelf op onderzoek uit: hoe hogescholen de doorstroom kunnen verbeteren

José Mulder en Joris Cuppen in TH&MA Hoger Onderwijs

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent. Een waarheid als een koe. Ook de Lerarenagenda 2013-2020 (ministerie OCW, 2013) benadrukt de centrale rol van de docent in de verbetering van het onderwijs. In het mbo ligt deze verantwoordelijkheid niet bij de individuele docent maar is de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid.

704, 2017

Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

7 april 2017|Categorieën: Instroom-doorstroom-uitstroom, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Monitor Vakmanschap- en technologieroutes

Tweede meting

Dit rapport schetst een beeld van experimenten met doorlopende leerlijnen in het vmbo en mbo die sinds het schooljaar 2014-2015 zijn gestart. Het gaat om doorlopende leerlijnen vanaf leerjaar 3 van het vmbo op niveau 2 en 3 in alle sectoren (vakmanschaproutes), op niveau 4 in de technieksector (technologieroute) en op niveau 4 in de overige sectoren (beroepsroutes). Gedurende de periode 2014-2022 hebben samenwerkingsverbanden van vmbo- en mbo-scholen experimenteerruimte om deze geïntegreerde leerlijnen vorm te geven.

Gerelateerde events

Heeft u een vraag aan ons?

 
 
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone