Pieter Baay

Dr. Pieter Baay
Dr. Pieter BaayOnderzoeker
06-54675627

Pieter Baay onderzocht in zijn promotietraject succesfactoren in de transitie van mbo-opleiding naar arbeidsmarkt. Sinds november 2014 werkt Pieter bij ecbo aan wetenschappelijk verantwoord, praktijkgericht onderzoek naar het beroepsonderwijs. Hij bouwt daarbij op zijn ruime ervaring met kwantitatieve onderzoeksmethoden en inhoudelijke kennis vanuit de psychologie en sociologie. Pieter is momenteel betrokken bij projecten rondom sociale netwerken, 21ste-eeuwse vaardigheden en excellentie in het beroepsonderwijs. Naast onderzoek is Pieter betrokken bij diverse kennisverspreidingsactiviteiten (lezingen, debatten, nieuwsbrieven).

Expertisegebieden

  • Doorstroom mbo-arbeidsmarkt
  • Sociale netwerken

  • 21ste-eeuwse vaardigheden

  • Excellentie

terug naar overzicht

Publicaties

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Burgerschap buiten de klas: buitenschoolse activiteiten in het vo

Een verkenning van de CILSNL Citizenship Education 2010-2011 data

Burgerschapsonderwijs buiten de klas, hoe krijgt dat vorm in het voortgezet onderwijs? Onderzoekers Manja Coopmans (Universiteit Utrecht) en Pieter Baay (ecbo) deden een verkenning naar het aanbod in buitenschoolse activiteiten op het gebied van burgerschap, waaronder het faciliteren van een leerlingenraad (74%), het organiseren van debatten (64%), en het bezoeken van de Tweede Kamer (60%). Ook het organiseren van buitenlandexcursies wordt door veel scholen genoemd als extra activiteit (82%).

Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum

Een praktisch instrument om het curriculum te bekijken

De laatste jaren is de aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden sterk toegenomen. Scholen spreken uit behoefte te hebben aan een praktisch instrument om het curriculum te bekijken. De Slowscan helpt de bestaande onderwijsaandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden in kaart te brengen en identificeert ook mogelijke blinde vlekken. De Slowscan kan via een teamgesprek worden uitgevoerd of digitaal.

Daling deelname aan basisberoepsgerichte leerweg vmbo

Passend in een internationale trend?

Jaarlijks stappen rond de 90.000 leerlingen direct over van het vmbo naar het mbo. De leerweg die zij in het vmbo volgen bepaalt in hoge mate op welk niveau ze in het mbo instromen. De afgelopen jaren zien we een daling van de instroom aan de basisberoepsgerichte leerweg, wat tevens leidt tot een daling in de instroom op niveau 2 van het mbo.

Doorstroom mbo-hbo: studenten aan het woord

Over studiekeuze, verwachtingen en belevi

Doorstroom mbo-hbo staat breed in de belangstelling. Er is veel aandacht voor de hoge uitvalcijfers van mbo-studenten op het hbo en de (on)mogelijkheden daar iets aan te doen. Opvallend genoeg komen studenten zelf in die discussies nauwelijks aan het woord.

Monitor Ad-ronde 4B

Samenwerking mbo-hbo bij het opzetten van Associate degrees; een beproefd recept voor succes?

In 2011 is een experiment gestart met het verzorgen van Associate degree-programma’s (Ad-programma’s) door hogescholen in samenwerking met een mbo-instelling. In de pilotreeks met Ad-programma’s was dit pilotronde 4B.

Het PDG-traject herzien

Een analyse van de uitwerking van de beleidsmaatregel ‘pedagogisch-didactisch getuigschrift’

Veel onderwijsgevenden in het mbo komen uit de beroepspraktijk. Hun praktijkkennis en –vaardigheden zijn belangrijk voor het verzorgen van goed beroepsonderwijs. De kwaliteit van deze zij-instromers staat hoog op de beleidsagenda van OCW.

Kritisch denken van mbo-niveau 2-studenten over sociaal-maatschappelijke thema’s

De rol van metacognitie en empathie om het kritisch denkproces te stimuleren

Waar heeft deze student dit gehoord? Is de informatie waar? Is het een logische afweging? Wordt hier vanuit meerdere perspectieven gekeken? Hoe komt het denken van de student tot stand? Is dit kritisch denken?

Relatie laaggeletterdheid en armoede

Laaggeletterden hebben een lager inkomen dan geletterden
In Nederland zijn 1,3 miljoen mensen laaggeletterd. Een kwetsbare groep met relatief vaak een laag inkomen. Uit de internationale literatuur blijkt dat armoede en laaggeletterdheid elkaar op verschillende manieren kunnen beïnvloeden en versterken. Zien we in Nederland eenzelfde relatie? Dit rapport biedt hier inzicht in.

Toekomst educatie vanuit perspectief roc’s

Onderzoek Stichting Lezen & Schrijven

Stichting Lezen & Schrijven heeft ecbo opdracht gegeven een onderzoek te doen naar de toekomst educatie bij roc’s. Welke rol kunnen en willen zij spelen nu – sinds 1 januari 2015 – de verplichte inkoop bij roc’s stapsgewijs wordt afgebouwd?

Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen

Hoe gaan studenten, docenten en scholen om met sociaal-culturele kwesties?

“Docent worstelt met aanslagen in Frankrijk”, zo kopt Metro (14 januari, 2015). Dit roept de vraag op hoe studenten, docenten en scholen omgaan met sociaal-culturele kwesties. Ecbo onderzocht hoe mbo-docenten de sociaal-culturele vaardigheden van hun studenten inschatten en in hoeverre mbo-docenten zichzelf bekwaam vinden om hierin te onderwijzen.

De toekomst begint vandaag

21ste-eeuwse vaardigheden in het beroepsonderwijs

Van de huidige banen in Nederland verdwijnt volgens voorspellingen de komende twintig jaar bijna de helft. Een gevolg van computerisering en andere megatrends in de samenleving.

Verbeteren van doorstroom in de beroepskolom

Lessen uit de regeling Innovatiearrangement

De overgangen in de beroepskolom verlopen niet altijd zo soepel als gehoopt. Met name studenten die doorstromen van mbo naar hbo en studenten die doorstromen van vmbo naar mbo niveau 1 hebben een hoog uitvalspercentage in het eerste leerjaar. In opdracht van Het Platform Beroepsonderwijs (HPBO) heeft ecbo onderzoek gedaan naar de doorstoom binnen de innovatiearrangementen.

Laaggeletterden: achterblijvers in de digitale wereld?

Vaardigheden van burgers en aanpassingen door overheden

De digitale dienstverlening groeit. In 2017 moeten alle zaken van de overheid digitaal kunnen worden afgehandeld. Daarmee groeien ook de eisen aan digitale vaardigheden van burgers. Het is daarbij de verantwoordelijkheid om condities te creëren om voor iedereen toegankelijk te zijn.

Nieuws

Presenteer je eigen onderzoek op de Mbo Onderzoeksdag 2017!

Tweede editie Mbo Onderzoeksdag op 16 november 2017

De betekenis van praktijkgericht onderzoek wordt in het mbo steeds groter. Werk je in een mbo-instelling en ben je betrokken bij onderzoek? Bijvoorbeeld in een mastertraject of een kenniskring? Dan nodigen we je van harte uit je onderzoek op 16 november 2017 op de RDM Campus in Rotterdam te presenteren op de tweede editie van de Mbo Onderzoeksdag!

Sociale netwerken als kans en obstakel binnen Passend Onderwijs

Inzicht in het belang van sociale netwerken van jongeren

Op 19 januari 2017 gaf Pieter Baay de 300 deelnemers van het Platform Passend Onderwijs inzicht in het belang van sociale netwerken van jongeren. Hij liet zien hoe sociale netwerken arbeidsmarktkansen beïnvloeden, maar jongeren ook kunnen tegenwerken.

Onderzoekskennis landt in de praktijk

Kennis over 21ste-eeuwse vaardigheden als onderbouwing voor onderwijsvisie roc

ROC Friese Poort communiceert haar onderwijsvisie naar het bedrijfsleven.

10 oplossingsrichtingen voor de keuzedelen

Verslag ecbo-debat 7 december 2016

Op 6 december 2016 debatteerden bijna 50 onderwijsbetrokkenen over de keuzedelen in het mbo. Het debat werd georganiseerd door ecbo en begeleid door het Nederlands Debat Instituut.

Sociaal netwerk zit veel laagopgeleide jongeren in de weg

Inzicht in je sociale netwerk met meetinstrument sociale netwerken

De Sociaaleconomische Raad (SER) en het ministerie van Onderwijs zien sociale netwerken van jongeren als speerpunt voor de toekomst. 40% van de leerlingen op het mbo ervaart echter sociale ondermijning in de directe omgeving.

Kritisch denken vereist vaardigheden

Ecbo-onderzoekers in Profiel

Kritisch denken wordt steeds belangrijker in de 21ste eeuw: het is onmisbaar in het onderwijs, op de arbeidsmarkt, voor het omgaan met technologische ontwikkelingen en in de samenleving.

Lancering handreiking kritische denkvaardigheden

Tijdens studiedag Netwerk burgerschap

In opdracht van de MBO Raad hebben ecbo en CINOP Advies een handreiking kritische denkvaardigheden voor het mbo ontwikkeld. Ton Heerts en Gerdi Verbeet ontvingen de handreiking tijdens de studiedag van het Netwerk Burgerschap.

Kritisch denkvermogen mbo-ers over vluchtelingen, alcohol en homoseksuelen

Verkenning over kritisch denken van mbo-niveau 2-studenten

Ecbo en de Universiteit Utrecht deden een verkenning in hoeverre mbo niveau 2-studenten kritisch denken en hoe dit gestimuleerd kan worden. Jongeren kunnen makkelijker kritisch denken over onderwerpen die dichtbij hen staan.

Ook voor mbo’ers geldt: een leven lang leren

Ingrid Christoffels en Pieter Baay in Sociale Vraagstukken

De ‘21ste-eeuwse vaardigheden’ die mbo’ers moeten aanleren, zijn niet zo nieuw als de term doet vermoeden. Kritisch denken, communiceren, samenwerken en ondernemen bestaan al sinds Aristoteles. Echt nieuw is de vereiste van het altijd blijven leren.

Kritisch denken en taalvaardigheid

Ecbo-onderzoekers in artikel van LES

In dit artikel gaan ecbo-onderzoekers Pieter Baay en Esther Beekman in op de 21ste-eeuwse vaardigheid kritisch denken. Een vaardigheid die onlosmakelijk verbonden is met taalvaardigheid.