Patricia Brouwer

Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587

Patricia Brouwer werkt sinds 2011 bij ecbo. Ze is gepromoveerd onderwijskundig onderzoeker met specifieke expertise op het gebied van het functioneren en de ontwikkeling van opleidingsteams in het middelbaar beroepsonderwijs en de professionele ontwikkeling van opleiders. Patricia heeft ruime ervaring met praktisch relevant onderzoek en kennisverspreiding voor, met en in de onderwijspraktijk. Zij beschikt over methodologische expertise op het terrein van interventieonderzoek, (longitudinale) case studies en mixed methods: kwalitatieve en kwantitatieve methoden van gegevensverzameling.
Als onderzoeksleider is zij betrokken bij het driejarig NRO praktijkgericht onderzoek ‘samen werken aan onderwijskwaliteit’. Tevens is zij als onderzoeker betrokken bij het tweejarig NRO onderzoek ‘de betekenis van docentonderzoek voor de onderwijspraktijk’. Vanuit projecten zoals Technische Teams van de Toekomst, Employability, Peeraudits in het mbo en Ouderbetrokkenheid is zij goed bekend met verschillende belanghebbenden – de opleider, manager, beleidsmaker en het bedrijfsleven – en belangen die in het beroepsonderwijs een rol spelen.

Expertisegebieden

  • Samenwerking en ontwikkeling van opleidingsteams
  • Professionele ontwikkeling van opleiders
  • Organiseren van leren

Publicaties

Werk hebben en werk houden in het mbo

Employability van onderwijsgevend personeel

Employability is het vermogen om werk te verkrijgen en/of te behouden. De employability van onderwijsgevenden in het mbo is iets lager dan gemiddeld in Nederland. Een hogere employability heeft een positief effect op de loopbaan. En employability wordt vooral bepaald door persoonsgebonden en in tweede instantie organisatiegebonden factoren, en minder door functiegebonden factoren.

Ervaren werkdruk in het mbo

Onderzoeksverslag
Er is recent veel aandacht voor werkdruk onder docenten; in onderzoek, beleid en in de media. Veelal gaat dit echter over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht. Dit terwijl docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zoals blijkt uit het onderzoek naar medewerkerstevredenheid van de sector.

Evaluatie pilots educatieve minor beroepsonderwijs

Stuurgroep-, ontwikkelaars- en deelnemersperspectief

Eind 2011 is er bij twee mbo-instellingen een start gemaakt met de projecten ‘Meesterschap in Techniek’ respectievelijk ‘Technische Teams van de Toekomst’, met subsidie vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). In beide projecten vindt, naast activiteiten gericht op het stimuleren van het technisch beroepsonderwijs, de ontwikkeling van een educatieve minor beroepsonderwijs plaats. De looptijd van beide projecten is van 2011-2014.

Zorg voor onderwijskwaliteit in het mbo

De sector mbo aan zet?

De zorg voor onderwijskwaliteit is tegenwoordig een prominent onderwerp binnen mbo-instellingen. De mbo-sector zet diverse instrumenten in om de kwaliteit van onderwijs te waarborgen. Hoe effectief zijn die eigenlijk? Ecbo heeft hier onderzoek naar gedaan.

Voorstel bekwaamheidseisen onderwijsondersteunend personeel in het mbo

Waar moeten zij minimaal aan voldoen?

Minister Bussemaker van OCW ontving vrijdag 10 juni 2016 van de beroepsvereniging van opleiders in het mbo (BVMBO) een voorstel voor bekwaamheidseisen voor onderwijsondersteunend personeel in het mbo.

Onderwijsondersteuners in het mbo

afbakening, lokalisering en toerusting

Ecbo heeft in opdracht van de MBO Raad onderzoek gedaan naar functionarissen in het mbo die onderwijsondersteunende werkzaamheden verrichten die direct zijn gerelateerd aan onderwijsleerproces. Dit leverde een actueel beeld van de werkzaamheden en functies die deze functionarissen bekleden.

Samenwerkende teams in het mbo

Een verkenning naar de professionele leercultuur in mbo-teams

De docent speelt een centrale rol in de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs. Met name in het mbo is de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid. Maar wat vraagt dat precies van de onderwijsteams in het mbo?

Overwegingen bij de rolverdeling in teams in het mbo

Kijkkader en instrument

In het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) dragen onderwijsteams samen de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het onderwijs en bijbehorende regeltaken. In deze publicatie beschouwen de onderzoekers welke overwegingen een rol spelen bij de rolverdeling in teams.

Samenwerkende teams in het mbo

De ontwikkeling van de teamportretmethodiek

Een bijzonder kenmerk van het middelbaar beroepsonderwijs is een sterke gerichtheid op het werken in teams. Een goede samenwerking in die teams ontstaat echter niet vanzelf. De publicatie beschrijft de ontwikkeling van een methodiek die teams kunnen gebruiken om inzicht te krijgen in hun ontwikkeling.

Onderwijspedagogische visies van mbo-docenten

Wat dient het belang van studenten?

Wat vinden docenten in het beroepsonderwijs in onderwijspedagogische zin de moeite van het onderwijzen waard? Deze vraag staat centraal in de publicatie Onderwijspedagogische visies van mbo-docenten.

Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret

Samenwerking in teams overzichtelijk in kaart

Samenwerking is een belangrijk thema in het hedendaagse beroepsonderwijs. En nergens lijkt dat belangrijker – en meer vanzelfsprekend – dan in de organisatorische eenheid van het beroepsonderwijs bij uitstek: het opleidingsteam. In Samenwerkende teams in het mbo: een teamportret brengt ecbo de samenwerking in mbo-teams overzichtelijk in kaart.

Kansrijk toelatingsbeleid

Een kader om toelatingsbeleid tegen het licht te houden

Mbo-instellingen besteden steeds meer aandacht aan hun toelatingsbeleid. Toch leven er nog veel vragen over dit onderwerp. Met de publicatie Kansrijk toelatingsbeleid wil ecbo de kennis over het toelatingsbeleid vergroten en de discussie in de instellingen hierover voeden.

Bumpy moments in de dagelijkse onderwijspraktijk

Een verkenning in het speciaal, primair, voortgezet en middelbaar (beroeps)onderwijs

In opdracht van de Onderwijsraad maakte ecbo een studie van dilemma’s die docenten in hun dagelijkse onderwijspraktijk ervaren. Deze studie maakt deel uit van een verkennend adviestraject van de Onderwijsraad naar persoonlijke professionaliteit van docenten.

De menselijke maat en schooluitval

Spanningen tussen onderzoek en beleid

Het (v)mbo – (voorbereidend) middelbaar beroepsonderwijs lokt steevast vele commentaren uit. De publicatie Het Nederlandse Beroepsonderwijs: valt daar iets aan te doen? probeert een antwoord te geven op vragen die bij dit commentaar horen.

Nieuws

Promoveren in onderwijskundig onderzoek – iets voor mij?

Het ministerie van OCW stimuleert promotieonderzoek door docenten. Hiermee wordt een onderzoekscultuur in scholen bevorderd en tegelijkertijd wordt er zo gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In het mbo bevindt deze onderzoekscultuur zich nog in een beginstadium. Daarom is de weg naar een promotie voor de docent vaak geen gebaand pad. Mbo-docenten zitten vaak nog met een hoop vragen. Daarom ontwikkelden de bvmbo, ecbo, de HU en de OU in samenwerking het pre-promotietraject. Speciaal voor mbo-docenten met promotieambities. Wegens een succesvolle eerste ronde wordt nu een tweede ronde van het pre-promotietraject aangeboden.

Medezeggenschap: kan het beter?

Kwalitatief diepteonderzoek van Kenniscentrum Publieke Zaak

Hoewel de formele medezeggenschap voldoende is ingevuld, kan de dialoog met personeel, ouders en leerlingen beter. Dit is de conclusie van de monitoringscommissie Goed bestuur van de VO-raad op basis van een onderzoek dat zij het afgelopen jaar liet uitvoeren.

Terugblik debat werkdruk in het mbo

Op zoek naar oplossingen

Werkdruk in het onderwijs, met name onder docenten, is een actueel onderwerp. In de media maar ook in beleid in onderzoek wordt er veel over geschreven en gedacht. Het mbo blijft echter vaak onderbelicht in deze discussie. Terwijl ook docenten in het mbo een hoge werkdruk ervaren, zo blijkt uit pas verschenen onderzoek van ecbo. Hoe ervaren of herkennen professionals in het mbo die hoge werkdruk in de praktijk? Deze vraag staat centraal tijdens het debat van 14 juni.

Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent

Het effect van initiatieven in de school gericht op docentprofessionalisering en continue onderwijsverbetering

Het onderzoeksvoorstel “Onderzoeks(ver)richtingen in de praktijk van de mbo-docent” is gehonoreerd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Dit driejarig onderzoek beoogt zicht te geven op de bijdrage van lopende initiatieven op mbo instellingen aan de ontwikkeling van een onderzoekende houding van docenten en opleidingsteams.

Pre-promotietraject voor mbo-docenten met promotieambities in volle gang

Het ministerie van OCW stimuleert promotieonderzoek door docenten. Hiermee wordt een onderzoekscultuur in scholen bevorderd en tegelijkertijd wordt er zo gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In het mbo bevindt deze onderzoekscultuur zich nog in een beginstadium. Daarom is de weg naar een promotie voor de docent vaak geen gebaand pad. Mbo-docenten hebben vragen als: Hoe kom je van een idee tot een promotievoorstel? Of, wat houdt een promotietraject eigenlijk precies in? En: is het wel een realistische keuze?

Werkdruk: van knelpunten naar aanpakken

Workshop over werkdruk bij CvI-managementconferentie

Woensdag 5 april 2017 gaf ecbo een workshop over werkdruk in het mbo naar aanleiding van het recente ecbo-onderzoek naar ervaren werkdruk onder mbo-docenten.

Interview met ecbo-onderzoeker Rozemarijn van Toly

Over een onderzoek naar de ervaren werkdruk van docenten in het mbo

We hebben ecbo-onderzoeker Rozemarijn van Toly een aantal vragen gesteld over het onderzoek ‘Ervaren werkdruk in het mbo’ dat ecbo recentelijk heeft afgerond.

OESO bezoekt Nederland

Hoe gaat het initieel opleiden van leraren in Nederland?

Het opleiden van kwalitatief goede leraren is een aandachtspunt in Nederland en ook daarbuiten. In kader van het internationale TALIS project over het initieel opleiden van leraren heeft een commissie van de OESO in maart Nederland bezocht. Ecbo organiseerde het OESO bezoek in opdracht van het ministerie van OCW en schreef tevens het Nederlandse achergrondrapport.

Het (onbenutte) potentieel van mbo-teams

Patricia Brouwer en Jose Hermanussen in Het Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid (NTOR)

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent. Een
waarheid als een koe. Ook de Lerarenagenda 2013-2020 (ministerie OCW, 2013) benadrukt de centrale rol van de docent in de verbetering van het onderwijs. In het mbo ligt deze verantwoordelijkheid niet bij de individuele docent maar is de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid.

Ouders zijn partner in je maatschappelijke opdracht

Interview in Profiel over ouderbetrokkenheid

Helpen bij activiteiten op school, tienminutengesprekken, meedenken over een vervolgopleiding… veel ouders zijn nauw betrokken bij de schooltijd van hun kinderen. Althans, als het gaat om de basisschool en de middelbare school. In het mbo is ouderbetrokkenheid minder vanzelfsprekend.

Pre-promotietraject voor mbo-docenten

Inschrijving geopend

Het ministerie van OCW stimuleert promotieonderzoek door docenten. Hiermee wordt een onderzoekscultuur in scholen bevorderd en tegelijkertijd wordt er zo gewerkt aan een kwaliteitsverbetering van het onderwijs.

Onderzoek naar werkdruk in het mbo

In hoeverre ervaren mbo-docenten werkdruk?

In de media is veel aandacht voor werkdruk onder docenten. Vaak gaat dit over het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs en blijft het mbo onderbelicht.