Onderzoek

Ecbo verricht onafhankelijk onderzoek in opdracht. Onze expertise ligt in het beroepsonderwijs en wij hebben een nauwe band met de onderwijspraktijk. Dit levert toegankelijke kennis op, wetenschappelijk verantwoord en toepasbaar voor zowel praktijk als beleid.

Beroepsonderwijs in brede zin

Beroepsonderwijs vatten we breed op. De nadruk ligt op het mbo, zowel initieel als postinitieel onderwijs, publiek als privaat onderwijs. De aansluiting in de beroepsonderwijskolom (vmbo-mbo-hbo), de relatie tot de arbeidsmarkt en maatschappelijke participatie en de kernvaardigheden die daarvoor benodigd zijn, rekenen wij eveneens tot onze werkterreinen.

Praktijkgericht en praktijknabij

Ecbo kent de praktijk van het beroepsonderwijs als geen ander. Wij weten wat er speelt; ons onderzoek sluit daardoor altijd goed aan bij de onderwijspraktijk. Opdrachtgevers kunnen onze kennis direct toepassen. Dat levert beter onderwijs op voor de student.

Oog voor kansen en problemen

Wij hebben oog voor kansen en problemen in het beroepsonderwijs. Samen met scholen en externe kennispartners verhelderen en vereenvoudigen we vraagstukken binnen het beroepsonderwijs en kaarten deze aan.

Methoden en technieken

Wij gebruiken diverse onderzoeksmethoden en -technieken, zowel kwalitatief als kwantitatief: monitoring en evaluatie, literatuuronderzoek en pilotstudies, focusgroepen en interviews, en het analyseren van (grootschalige) databases.

Expertise

Binnen het werkterrein van het beroepsonderwijs ligt de expertise van ecbo met name op:

Publicaties

Hieronder vindt u een overzicht van verschenen publicaties van ecbo

Zoeken onderzoeken

Filter op expertisegebieden:

Slowscan ROC Friese Poort

21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum van ROC Friese Poort Zorg en Welzijn

De aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden is de laatste jaren gegroeid. Vaardigheden als kritisch denken, samenwerken en ondernemendheid zijn helemaal niet nieuw, maar wel anders dan 50 jaar geleden. Deze vaardigheden worden belangrijker dankzij een veranderende arbeidsmarkt en samenleving.

De waarde(n) van brede vorming

Het mbo introduceert op geheel eigen wijze de maatschappelijke dienstplicht uit het regeerakkoord. ROC Friese Poort experimenteert met Community Service Learning en onderzocht met expertisecentrum beroepsonderwijs (ecbo) de toepassing van brede vorming (Bildung) in het mbo. Hun onderwijs laat studenten een maatschappelijke dienst leveren en stimuleert zo de brede vorming van studenten. Daarbij reflecteren studenten vanuit een Bildungsdenken op wat ze doen, wie ze zijn en hoe ze in de wereld staan.

De toekomst van vakmanschap

Specialistisch opgeleide mbo-vakmensen hebben de beste baankansen en aantrekkelijk werk. Dat is tegen de verwachting in: vaak wordt gedacht dat smal opgeleiden het moeilijker krijgen op de arbeidsmarkt naarmate ze ouder worden, omdat hun vaardigheden sneller verouderen. Deze nieuwe bevinding blijkt uit onderzoek in opdracht van NRO, uitgevoerd door een consortium bestaande uit ROA, AMCIS, Kohnstamm Instituut en ecbo. In het onderzoek is in kaart gebracht aan welk type vakmanschap van middelbaar opgeleiden behoefte is op de arbeidsmarkt en wat dit betekent voor de inrichting van het mbo.

De achtergrond van verschillen tussen studenten op mbo-niveau 3 en 4

Vier casestudies in de opleiding Maatschappelijke Zorg

Het uitgangspunt van dit onderzoek was een vraag uit de praktijk. Wat zijn de specifieke kenmerken voor niveau 3 mbo-studenten met betrekking tot curriculum ontwerp? Kunnen we rekening houden met specifieke kenmerken die niveau 3 studenten hebben ten opzichte van de andere niveaus bij het ontwerpen, indelen en organiseren van het curriculum? Deze vraag is gesteld door een mbo-professional aan het online loket: de Kennisrotonde. Bestaande literatuur bleek ontoereikend. In dit onderzoek werden daarom casestudies uitgevoerd om achtergrondinformatie te verzamelen over de specifieke kenmerken van niveau 3 mbo-studenten.

Stagematching in het mbo

Verschillende perspectieven

De beroepspraktijkvorming (bpv) is een cruciaal, wettelijk onderdeel van de beroepsopleidingen in het mbo. De student verwerft tijdens de bpv competenties in een echte werkomgeving en bekwaamt zich in het beroep van de (beginnend) beroepsbeoefenaar, zodat de student goed is voorbereid op de arbeidsmarkt. Belangrijke voorwaarde is dat de bpv-plaats en de leerbehoeften en –mogelijkheden van de student op elkaar aansluiten.

Maatwerk en doorstroom

Maatwerkdiploma’s in het voortgezet onderwijs en doorstroom naar vervolgonderwijs

De leerlingpopulatie in het voortgezet onderwijs wordt diverser. Het is aan het onderwijs om op diversiteit van leerlingen in te spelen, bijvoorbeeld door maatwerk in het diplomaniveau. De leerling kan dan bepaalde vakken op een hoger niveau afronden. Ecbo en DUO deden onderzoek naar de potentie van deze vorm van een maatwerkdiploma.

Zelf-assessment

21ste-eeuwse docentvaardigheden

Wanneer het onderwijs meer aandacht gaat besteden aan 21ste-eeuwse vaardigheden, heeft dit gevolgen voor het curriculum en de rol van de docent. Ecbo heeft een zelf-assessment met geautomatiseerde terugkoppeling ontwikkeld voor docenten om individueel of op teamniveau hun 21ste-eeuwse docentvaardigheden in beeld te brengen.

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Benutten van informeel leren

Aanvullende analyses bij onderzoek Leven lang leren: perspectief vanuit het beroep

De commissie Sap (Commissie Vraagfinanciering mbo), constateert dat het potentieel van het informeel leren nog onvoldoende wordt benut. Uit analyses van ecbo blijkt dat de manier waarop wordt geleerd in verschillende beroepsgroepen sterk van elkaar verschilt. De wijze waarop de verschillende vormen van leren beter benut kunnen worden, kan tussen beroepsgroepen verschillen.

Stel uw vraag