Nieuws

Home / Nieuws

Barst het onderwijsbestel?

Rob Martens in OnderwijsInnovatie en De Correspondent

Tweede Kamerlid Paul van Meenen liet zich onlangs kritisch uit over ons onderwijsbestel: "Het bestel is de houdbaarheid voorbij, geredeneerd vanuit de kansen van kinderen." In het artikel 'Barst het onderwijsbestel?' in het decembernummer van OnderwijsInnovatie vraagt Rob Martens zich af of ...

10 januari 2017|Categorieën: Mbo-organisatie|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Barst het onderwijsbestel?

Het (onbenutte) potentieel van mbo-teams

Patricia Brouwer en Jose Hermanussen in Het Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid (NTOR)

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent. Een waarheid als een koe. Ook de Lerarenagenda 2013-2020 (ministerie OCW, 2013) benadrukt de centrale rol van de docent in de verbetering van het onderwijs. In het mbo ligt deze verantwoordelijkheid niet bij de individuele docent maar is de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid.

20 december 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Het (onbenutte) potentieel van mbo-teams

Onderzoekskennis landt in de praktijk

Kennis over 21ste-eeuwse vaardigheden als onderbouwing voor onderwijsvisie roc

ROC Friese Poort communiceert haar onderwijsvisie naar het bedrijfsleven.

15 december 2016|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoekskennis landt in de praktijk

10 oplossingsrichtingen voor de keuzedelen

Verslag ecbo-debat 7 december 2016

Op 6 december 2016 debatteerden bijna 50 onderwijsbetrokkenen over de keuzedelen in het mbo. Het debat werd georganiseerd door ecbo en begeleid door het Nederlands Debat Instituut.

11 december 2016|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor 10 oplossingsrichtingen voor de keuzedelen

Opwaartsedruk en onderwaardering

Column Rob Martens uit Dimensies 27 (december 2016)

Binnen het mbo is de groep leerlingen met een beroepsgerichte leerweg in de afgelopen jaren afgenomen, niet zozeer door demografische ontwikkelingen als wel door ‘opwaartse druk’. Daarmee bedoelen Rob Schipperheyn, Jan Neuvel en Anneke Westerhuis leerlingen en ouders die een hoger niveau kiezen.

9 december 2016|Categorieën: Kennisverspreiding|Tags: , , , , |Reacties uitgeschakeld voor Opwaartsedruk en onderwaardering

Onderzoek examen rekenen ER

Oproep voor rekendocenten en rekencoördinatoren

In opdracht van het College voor Toetsen en Examens doen het Kohnstamm Instituut, de Universiteit Utrecht en ecbo onderzoek naar het rekenexamen ER voor studenten met ernstige rekenproblemen.

7 december 2016|Categorieën: Kernvaardigheden|Tags: , |Reacties uitgeschakeld voor Onderzoek examen rekenen ER

Pilot bol-opleiding in de praktijk

Door Albeda College en zorginstelling Laurens

Albeda College en zorginstelling Laurens in Rotterdam starten gezamenlijk een pilot voor een Innovatie Praktijkroute voor niveau 4 studenten verpleegkunde. De bol-opleiding wordt volledig binnen de zorginstelling vormgegeven.

20 november 2016|Categorieën: Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt|Tags: , , |Reacties uitgeschakeld voor Pilot bol-opleiding in de praktijk

Ouders zijn partner in je maatschappelijke opdracht

Interview in Profiel over ouderbetrokkenheid

Helpen bij activiteiten op school, tienminutengesprekken, meedenken over een vervolgopleiding… veel ouders zijn nauw betrokken bij de schooltijd van hun kinderen. Althans, als het gaat om de basisschool en de middelbare school. In het mbo is ouderbetrokkenheid minder vanzelfsprekend.

8 november 2016|Categorieën: Docent in het beroepsonderwijs, Mbo-organisatie|Tags: , , , |Reacties uitgeschakeld voor Ouders zijn partner in je maatschappelijke opdracht