Ingrid Christoffels

Dr. Ingrid Christoffels
Dr. Ingrid ChristoffelsOnderzoeker
06-10250630

Ingrid Christoffels heeft als cognitieve neurowetenschapper meer dan 15 jaar onderzoekservaring. In verschillende meerjarige projecten heeft zij een grote variëteit aan onderzoeksmethoden gebruikt. Zo heeft ze onder meer literatuur-, gedrag- en hersenonderzoek gedaan naar individuele verschillen, taalproductie, meertaligheid, geheugen, en executieve controle.
Ingrid is gepromoveerd in de psychologie op onderzoek over cognitieve vaardigheden bij simultaan tolken. Sinds augustus 2014 werkt ze bij ecbo, waar ze zich onder andere bezighoudt met 21ste eeuwse vaardigheden, kernvaardigheden (taal en rekenen), leven lang leren, en breinkennis in het mbo. Dit combineert ze met een interesse in kwantitatieve benaderingen van grootschalige databases. Zo analyseerde zij onder meer gegevens van de internationale PIAAC-studie naar kernvaardigheden om inzicht te krijgen in de digitale vaardigheden van Nederlandse jongeren met een beroepsopleiding in nationaal en internationaal perspectief.

Expertisegebieden

  • Kernvaardigheden, 21ste eeuwse vaardigden & het brein
  • Beroepsonderwijs en arbeidsmarkt & Onderwijsloopbanen in en rond het mbo
  • Methodologisch zeer breed
  • literatuurstudie
  • kwantitatieve en kwalitatieve dataverzameling
  • data-analyse, SPSS, bron-bestanden

Publicaties

Preventie door interventie

Literatuurstudie naar lees-en schrijfachterstanden bij kinderen en jongeren

2,5 miljoen mensen in Nederland hebben grote moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Een aantal dat nog steeds toeneemt. Naast de groep van laaggeletterde volwassenen bestaat er onder kinderen en jongeren een groep die ten opzichte van leeftijdsgenoten achterloopt in lees- en schrijfvaardigheden. Zij lopen risico om op te groeien tot laaggeletterde volwassene, wanneer deze achterstand niet ingehaald wordt. Het is belangrijk om dit te voorkomen. Deze (inter)nationale literatuurstudie, in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven, geeft aanknopingspunten voor de preventie van deze laaggeletterden van de toekomst.

Praktijkvoorbeelden

21ste-eeuwse vaardigheden in verschillende leeromgevingen

Hoewel de term anders doet vermoeden, zijn 21ste-eeuwse vaardigheden niet nieuw. Scholen besteden op verschillende manieren al aandacht aan deze vaardigheden. Met voorbeelden van Alfa-college, Clusius College, Koning Willem I College en ROC Leeuwenborgh laten we zien hoe 21ste-eeuwse vaardigheden aandacht krijgen in verschillende leeromgevingen.

Slowscan: 21ste-eeuwse vaardigheden in het curriculum

Een praktisch instrument om het curriculum te bekijken

De laatste jaren is de aandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden sterk toegenomen. Scholen spreken uit behoefte te hebben aan een praktisch instrument om het curriculum te bekijken. De Slowscan helpt de bestaande onderwijsaandacht voor 21ste-eeuwse vaardigheden in kaart te brengen en identificeert ook mogelijke blinde vlekken. De Slowscan kan via een teamgesprek worden uitgevoerd of digitaal.

Leven lang leren: perspectief vanuit beroep

Leren voor een sterkere arbeidsmarktpositie

In het stimuleren van leven lang leren moet er meer aandacht zijn voor de opbrengsten van het informeel leren. Het stimuleren van het informeel leren kan door leerrijke werkomgevingen te creëren voor werkenden en door tegelijkertijd te werken aan mogelijkheden voor erkenning van wat er op de werkvloer geleerd wordt.

Verzameling notities over de daling van de bbl en praktijkleren

Interne rapportage in opdracht van het ministerie van OCW – directie MBO

Slimmer leren met ICT

Opbrengsten van vraagverkenning bij kleine en middelgrote besturen in het primair onderwijs – SAMENVATTING

Onderzoek naar de opbrengsten van de vraagverkenning rondom ict bij kleine en middelgrote besturen in het primair onderwijs. De vraagverkenning vond plaats in het kader van het project Slimmer leren met ICT dat in 2015 door de PO-Raad, in samenwerking met Kennisnet is opgestart. Het doel van dit project is dat de raad bewerkstelligt dat het primair onderwijs optimaal gebruikmaakt van de mogelijkheden die ict biedt, zoals het volgen van de ontwikkeling van leren, het differentiëren tussen leerlingen en het verhogen van doelmatigheid van bestuur.

Relatie laaggeletterdheid en armoede

Laaggeletterden hebben een lager inkomen dan geletterden
In Nederland zijn 1,3 miljoen mensen laaggeletterd. Een kwetsbare groep met relatief vaak een laag inkomen. Uit de internationale literatuur blijkt dat armoede en laaggeletterdheid elkaar op verschillende manieren kunnen beïnvloeden en versterken. Zien we in Nederland eenzelfde relatie? Dit rapport biedt hier inzicht in.

Mbo-onderwijs rondom sociaal-culturele kwesties biedt kansen en uitdagingen

Hoe gaan studenten, docenten en scholen om met sociaal-culturele kwesties?

“Docent worstelt met aanslagen in Frankrijk”, zo kopt Metro (14 januari, 2015). Dit roept de vraag op hoe studenten, docenten en scholen omgaan met sociaal-culturele kwesties. Ecbo onderzocht hoe mbo-docenten de sociaal-culturele vaardigheden van hun studenten inschatten en in hoeverre mbo-docenten zichzelf bekwaam vinden om hierin te onderwijzen.

De toekomst begint vandaag

21ste-eeuwse vaardigheden in het beroepsonderwijs

Van de huidige banen in Nederland verdwijnt volgens voorspellingen de komende twintig jaar bijna de helft. Een gevolg van computerisering en andere megatrends in de samenleving.

Geletterdheid naar sectoren

Een beeld van de verdeling van laaggeletterdheid over arbeidsmarktsectoren

De mate van geletterdheid verschilt aanzienlijk per branche. In de sector schoonmaak is het percentage medewerkers met een lage taalvaardigheid het hoogst, in de sector informatie het laagst.

Digitaal problemen oplossen in de 21ste eeuw

Hoe goed zijn mbo’ers toegerust?

Het middelbaar beroepsonderwijs heeft als taak studenten voor te bereiden op arbeidsmarkt, samenleving en vervolgonderwijs. Een uitdaging daarbij is dat de arbeidsmarkt en samenleving snel en ingrijpend veranderen.

Balanceren van belangen

De Onderwijsraad over beroepsgericht opleiden

De Onderwijsraad laat regelmatig een overzicht samenstellen waarin de adviezen die zijn uitgebracht worden beschreven en geëvalueerd. Dit acquis bevat een thematische analyse van dertien adviezen van de Onderwijsraad over de periode 2003-2013.

Laaggeletterdheid in kaart

Ontwikkeling van laaggeletterdheid in Nederland

Nederland is een van de rijkste landen van de wereld en heeft de ambitie om bij de wereldtop van de kenniseconomieën te horen. Maar geen top zonder solide basis, en zo’n 1,3 miljoen mensen tussen de 15 en 65 jaar in ons land kunnen niet goed lezen en schrijven.

PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven

Resultaten van de Nederlandse survey 2012

PIAAC: Kernvaardigheden voor Werk en Leven geeft een uitgebreid overzicht van de taal- en rekenvaardigheden en het probleemoplossend vermogen van de Nederlandse volwassenen.

Nieuws

Onderzoek over taalachterstand in Elsevier

Een rijker beeld over gebrek aan leesvaardigheid

Ecbo-onderzoeker Ingrid Chistoffels is door Elsevier geïnterviewd over het onderzoek Preventie door interventie dat ecbo uitvoerde in opdracht van Stichting Lezen en Schrijven. “Onze studie heeft ervoor gezorgd dat er een rijker beeld bestaat over gebrek aan leesvaardigheid.”

CINOP Lentesessie 2017

Hoe kun je als (beroeps)onderwijs een rol spelen in het slechten van de tweedeling in de samenleving? Een intrigerende vraag die centraal stond tijdens de CINOP Lentesessie 2017 in Den Haag. Het antwoord werd gegeven in zeven ‘hartenkreten’ die samen de boodschap vormen voor de aankomende parlementariërs. De bouwstenen kwamen tot stand door gesprekken en praktijkverhalen van Jack de Vries, Tanja Jadnanansing (Albeda College), Ron Bormans (Hogeschool Rotterdam), Saskia Grotenhuis (OS Bijlmer), Monique Turkenburg (SCP), Ingrid Christoffels (ecbo), Mariëtte Hamer (SER) en Ton Heerts (MBO Raad). Dit alles onder begeleiding van Henny Morshuis (CINOP).

Gezocht: Docenten en begeleiders

Wat vind jij van Oefenen.nl? Deel je ervaring!

Oefenen.nl wil graag meer weten over de wijze waarop begeleiders en docenten materialen van Oefenen.nl (zoals Klik & Tik en Lees & Schrijf!) inzetten. Informatie hierover helpt de dienstverlening van Oefenen.nl beter af te stemmen op de behoeften van deze begeleiders en docenten.

Onderzoekskennis landt in de praktijk

Kennis over 21ste-eeuwse vaardigheden als onderbouwing voor onderwijsvisie roc

ROC Friese Poort communiceert haar onderwijsvisie naar het bedrijfsleven.

Ecbo bij opening Week van de Alfabetisering

Workshop over armoede en laaggeletterdheid in Nederland

De Week van de Alfabetisering werd op 5 september geopend in de Tolhuistuin in Amsterdam. Bij de opening verzorgden Ingrid Christoffels (ecbo) en Kim van der Poel-de Groot (Stichting Lezen & Schrijven) de workshop Laaggeletterdheid, armoede en schulden.

Ook voor mbo’ers geldt: een leven lang leren

Ingrid Christoffels en Pieter Baay in Sociale Vraagstukken

De ‘21ste-eeuwse vaardigheden’ die mbo’ers moeten aanleren, zijn niet zo nieuw als de term doet vermoeden. Kritisch denken, communiceren, samenwerken en ondernemen bestaan al sinds Aristoteles. Echt nieuw is de vereiste van het altijd blijven leren.