Hester Smulders

Ir. Hester Smulders
Ir. Hester SmuldersSenior onderzoeker
06-53749282

Expertisegebieden

  • Senior onderzoeker

Publicaties

Monitor vakmanschap- en technologieroute

Eerste tussenmeting: instroom

Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek en het Kohnstamm Instituut de monitor naar de experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo (vakmanschap- en technologieroute) uit. Dit rapport vormt de eerste tussenmeting, met daarin een beschrijving van de instroomgegevens in de deelnemende routes per 1 oktober 2014.

Monitor vakmanschap- en technologieroute

Nulmeting en reconstructie beleidstheorie

Ecbo heeft samen met SEO Economisch Onderzoek en het Kohnstamm Instituut van het Ministerie van OCW de opdracht gekregen om de experimenten doorlopende leerlijnen vmbo-mbo (vakmanschap- en technologieroute) te monitoren gedurende de gehele looptijd van het experiment (2014-2022).

Quickscan 2 – Evaluatie Sectorplannen

Tweede evaluatie Regeling Cofinanciering Sectorplannen naar Tweede Kamer

Werkgevers- en werknemersorganisaties krijgen voor maximaal de helft een financiële bijdrage van de overheid als zij gezamenlijke plannen maken om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Quickscan Evaluatie Sectorplannen

Evaluatie Regeling Cofinanciering Sectorplannen voorgelegd aan Tweede Kamer

Werkgevers- en werknemersorganisaties krijgen voor maximaal de helft een financiële bijdrage van de overheid als zij gezamenlijke plannen maken om mensen aan het werk te krijgen en te houden. Ecbo voert samen met SEO Economisch Onderzoek de monitoring en evaluatie van deze Regeling Cofinanciering Sectorplannen uit.

Ondernemerschap in het mbo

Een kleurrijk perspectief

Deze studie, die in opdracht van de directie Integratie en Samenleving van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) tot stand is gekomen, bespreekt wat ondernemerschap kan betekenen voor allochtone jongeren.

Regionale samenwerking in goede banen

Arbeidstoeleiding van jongeren uit het vso, pro en mbo1. Ervaringen uit de samenwerkingspraktijk

Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) deed het ecbo in samenwerking met Bureau Turf onderzoek naar het functioneren van bestaande structurele regionale netwerken waarin een aantal partijen nauw samenwerkt om jongeren vanuit het voortgezet speciaal onderwijs (vso), praktijkonderwijs (pro) en middelbaar beroepsonderwijs 1 (mbo1) naar een baan te begeleiden.

Kansen en keuzes voor de toekomst

Routes in het onderwijs en naar de arbeidsmarkt van niet-westerse allochtonen

Niet-westerse allochtonen hebben een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt. Dat is voor een belangrijk deel te wijten aan opleidingsniveau en -richting en de daarmee samenhangende kansen op de arbeidsmarkt. Kansen en keuzes voor de toekomst geeft een overzicht van literatuur en inzichten over allochtone jongeren in het onderwijs en in de overgang naar de arbeidsmarkt.

Krachten bundelen: over co-makership tussen onderwijs en bedrijfsleven

Duurzame vormen van samenwerking onderwijs-bedrijfsleven

Scholen en bedrijven hebben elkaar nodig om goed beroepsonderwijs te kunnen bieden. Samenwerking tussen scholen en bedrijven is dan ook een belangrijk onderwerp binnen het beroepsonderwijs. Ecbo deed onderzoek naar succesvolle voorbeelden van deze samenwerking.

Co-makership. Duurzame vormen van samenwerking onderwijs-bedrijfsleven

Succesvolle experimenten voor beter beroepsonderwijs

Scholen en bedrijven hebben elkaar nodig om goed beroepsonderwijs te kunnen bieden. Samenwerking tussen scholen en bedrijven is dan ook een belangrijk onderwerp binnen het beroepsonderwijs. Ecbo deed onderzoek naar succesvolle voorbeelden van deze samenwerking.

Monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

Rapportage eerste meting routinevorming

ROC Midden Nederland geeft sinds 2007 vorm aan een schoolbrede ambitie: onderwijs waarover studenten, medewerkers en bedrijfsleven zo tevreden als mogelijk zijn. Ecbo heeft van 2007 tot en met 2010 dit transformatieproces gemonitord, hetgeen een aantal publicaties heeft opgeleverd die hieronder zijn verzameld.

Rapportage 1e meting routinevorming: monitor gedrags- en cultuurverandering ROC Midden Nederland

De Onderwijsinstellingen zullen op een nieuwe leest geschoeid moeten worden.

In het industriële tijdperk was ‘leren’ bedoeld om je voor te bereiden op economische en sociale zelfstandigheid. Met de opkomst van de kenniseconomie wordt leren een kenmerk van je gehele levensloop. Daarmee wordt het steeds minder het geprivilegieerde domein van onderwijsinstellingen. Om de verandering naar educatieve dienstverlening te kunnen invullen, zullen ook de onderwijsinstellingen zelf op een nieuwe leest geschoeid moeten worden. Oude werkwijzen zijn niet meer van toepassing in nieuwe situaties waarmee het beroepsonderwijs wordt geconfronteerd.

Monitor HBO-Sprint 2008

De Monitor HBO-Sprint beschrijft de stand van zaken in hogescholen op het gebied van bèta en techniek.

Te weinig studenten kiezen voor een bètatechnische opleiding. Hierdoor dreigt een tekort aan hoogopgeleid bètatechnisch personeel op de arbeidsmarkt. En komt de ontwikkeling van de kennismaatschappij in gevaar.