Anneke Westerhuis

Drs. Anneke Westerhuis
Drs. Anneke WesterhuisManaging onderzoeker
06-54647140

Anneke Westerhuis werkt al geruime tijd als managing expert onderzoeker bij ecbo. Ze is gespecialiseerd in de in- en doorstroom in het beroepsonderwijs en het vergelijken van kenmerken en prestaties van het beroepsonderwijs tussen Nederland en andere landen. Anneke beschikt over brede kennis van de ontwikkeling van het Nederlandse beroepsonderwijs in het vmbo en in het mbo en van de prestaties van het stelsel. Ze heeft specifieke expertise op het gebied van maatschappelijke inbedding van het mbo en de soms complexe bestuurlijke en programmatische relaties tussen dit beroepsonderwijs en het bedrijfsleven.

Expertisegebieden

  • Onderwijsrendement van het vmbo, mbo en hbo
  • De positie van vmbo en mbo in het Nederlandse onderwijsbestel
  • Samenwerkingsrelaties tussen het beroepsonderwijs en regionale partners

Publicaties

Opleiden voor vakmanschap in Nederland, Duitsland en Frankrijk

In Nederland is de inrichting van het beroepsonderwijs onderwerp van discussie nu banen met routinematige taken, waar de nadruk ligt op feitelijke en procedurele kennis, plaats maken voor banen die meer anticipatie, creativiteit en sociale interactie vragen en nadruk ligt op conceptuele kennis. Vraagt dit heroverweging van de beroepsgerichtheid van opleidingen? En hoe te reageren op de vraag naar opgeleiden met een hoger kwalificatieniveau? Hoe blijft beroepsonderwijs aan jongeren een aantrekkelijk toekomstperspectief bieden?

Daling deelname aan basisberoepsgerichte leerweg vmbo

Passend in een internationale trend?

Jaarlijks stappen rond de 90.000 leerlingen direct over van het vmbo naar het mbo. De leerweg die zij in het vmbo volgen bepaalt in hoge mate op welk niveau ze in het mbo instromen. De afgelopen jaren zien we een daling van de instroom aan de basisberoepsgerichte leerweg, wat tevens leidt tot een daling in de instroom op niveau 2 van het mbo.

De ontwikkeling van de instroom in de bbl

Op zoek naar verklaringen voor de terugloop

De deelname aan de beroepsbegeleidende leerweg (bbl) is de afgelopen jaren sterk teruggelopen. De ontwikkeling van de deelname aan de bbl vertoont een duidelijke correlatie met de conjunctuur.

Monitor Sociale Veiligheid in de mbo-sector 2014/2015

Deel 2: Personeel

De Monitor Sociale Veiligheid is een representatief landelijk onderzoek naar de sociale veiligheid in de sector middelbaar beroepsonderwijs (mbo) bij studenten en medewerkers.

Mbo Onderzoeksdag 2015

Opmaat voor nieuw onderzoekselan in het mbo

Twaalf november 2015 werd in Zwolle de eerste Mbo Onderzoeksdag gehouden. In deze bundel staat de inhoud, de sfeer en de totstandkoming van dit nieuwe initiatief beschreven.

Vocational education and training in the Netherlands

Short description

In deze korte beschrijving beoogt Cedefop, het Europees centrum voor de ontwikkeling van de beroepsopleiding, bij te dragen tot een beter begrip van het beroepsonderwijs en volwasseneneducatie in Nederland. Het biedt inzicht in de belangrijkste kenmerken en het benadrukt de recente ontwikkelingen in het beleid.

Studiesucces in de G4 opnieuw beoordeeld

Replicatieonderzoek naar het effect van populatieverschillen op de studieresultaten in roc’s

De replicatie betreft de vergelijking van het studiesucces in de roc’s binnen de G4 met het succes in de roc’s buiten de G4 en het zoeken naar een verklaring voor de achterblijvende resultaten in de roc’s binnen de G4 in termen van populatieverschillen.

Werkgeversstandpunten onderwijs 1987-2005

Van welke basisprincipes gaan werkgevers uit in hun onderwijsbeleid

Vijf jaar geleden heeft Chiel Renique afscheid genomen als secretaris onderwijs van VNO-NCW. In een gesprek met Anneke Westerhuis kwam de suggestie op om terugkijkend op deze periode, die goed gedocumenteerd is, na te gaan van welke basisprincipes werkgevers in hun onderwijsbeleid uitgaan.

Balanceren van belangen

De Onderwijsraad over beroepsgericht opleiden

De Onderwijsraad laat regelmatig een overzicht samenstellen waarin de adviezen die zijn uitgebracht worden beschreven en geëvalueerd. Dit acquis bevat een thematische analyse van dertien adviezen van de Onderwijsraad over de periode 2003-2013.

Stromen en onderstromen in vo, mbo en hbo

Ontwikkelingen in leerlingenstromen door het Nederlandse onderwijsstelsel

Voor scholen is groei van het aantal leerlingen en studenten niet langer vanzelfsprekend. Dat komt niet alleen doordat het aantal jongeren geleidelijk afneemt, maar ook door verschuivingen in de voorkeuren voor onderwijsroutes en door overheidsmaatregelen.

Regionale samenwerking in goede banen

Arbeidstoeleiding van jongeren uit het vso, pro en mbo1. Ervaringen uit de samenwerkingspraktijk

Op verzoek van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) deed het ecbo in samenwerking met Bureau Turf onderzoek naar het functioneren van bestaande structurele regionale netwerken waarin een aantal partijen nauw samenwerkt om jongeren vanuit het voortgezet speciaal onderwijs (vso), praktijkonderwijs (pro) en middelbaar beroepsonderwijs 1 (mbo1) naar een baan te begeleiden.

Opleiden op de laagste niveaus

De ontwikkelingen in Nederland en enkele EU-landen

In Nederland daalt de deelname aan opleidingen op het laagste onderwijsniveau. Een belangrijke reden is dat leerlingen bij voorkeur het hoogste opleidingsniveau kiezen dat binnen hun bereik ligt. Ecbo verkende welke gevolgen dit heeft voor de lagere niveaus en of dit vraagstuk ook in andere landen speelt.

Jaarverslag ecbo 2012

Overzicht van activiteiten in 2012

Het jaarverslag van ecbo over 2012 is verschenen. In de online publicatie vindt u in vogelvlucht een overzicht van de activiteiten van ecbo in 2012, met rechtstreeks toegang tot publicaties, filmpjes en webportals.

Kansrijk toelatingsbeleid

Een kader om toelatingsbeleid tegen het licht te houden

Mbo-instellingen besteden steeds meer aandacht aan hun toelatingsbeleid. Toch leven er nog veel vragen over dit onderwerp. Met de publicatie Kansrijk toelatingsbeleid wil ecbo de kennis over het toelatingsbeleid vergroten en de discussie in de instellingen hierover voeden.

Succesfactoren voor verduurzaming van leren & werken

Onderzoek door ecbo voor de projectdirectie Leren & Werken.

Ecbo deed voor de projectdirectie Leren & Werken onderzoek naar de succesfactoren voor verduurzaming van leren en werken.

De route van havo naar mbo: uitweg of omweg?

De doorstroom van havo naar mbo in kaart gebracht.

In een in 2008 verschenen verkenning naar de doorstroom in het Nederlandse onderwijs wordt opgemerkt dat jaarlijks een redelijk grote groep havisten naar het mbo gaat, maar dat we nog weinig weten van deze doorstromers. In dit onderzoek wordt de doorstroom van het havo naar het mbo in kaart gebracht.

Cgo langs de meetlat

Op zoek naar de effecten van competentiegericht onderwijs in het mbo.

Vanaf 1 augustus 2010 zouden alle scholen in het middelbaar beroepsonderwijs al hun opleidingen moeten inrichten op basis van de competentiegerichte kwalificatiedossiers. Deze datum is inmiddels opgeschoven naar 1 augustus 2011.

De positie van het mbo in het buitenland

Studie naar multifunctionaliteit van het mbo in de VS en enkele Europese landen..

Hoe ziet middelbaar beroeps­onderwijs eruit in verschillende landen? Die vraag staat centraal in deze brochure, waarbij beknopt de situatie in Denemarken, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Verenigde Staten, Vlaanderen en Nederland in kaart is gebracht.

Beroepsonderwijs in verandering: op weg naar competentiegericht onderwijs

Vierde meting van de CGO Monitor

Per 1 augustus 2010 moeten alle scholen in het middelbaar beroepsonderwijs al hun opleidingen inrichten op basis van de competentiegerichte kwalificatiedossiers. Sinds 2004 was het voor de instellingen in het middelbaar beroepsonderwijs (de roc’s, aoc’s, vakinstellingen en particuliere instituten) al mogelijk om te experimenteren met de nieuwe kwalificatiedossiers. Deze ‘experimenten’ worden vanaf 2004 gevolgd in de ‘CGO Monitor’, waarvan dit onderzoek de vierde meting is.

Practice as the basis of knowledge

Monitoring as support for inno- vation in vocational education.

The Centre for Expertise in Vocational Education and Training has developed a methodology for monitoring innovation programmes.

Practice as the basis of knowledge

Monitoring as support for inno- vation in vocational education.

The Centre for Expertise in Vocational Education and Training has developed a methodology for monitoring innovation programmes.

Nieuws

Responsief onderwijs in het mbo

Anneke Westerhuis (ecbo) en Jeroen Onstenk (Hogeschool Inholland) in ScienceGuide

In dit artikel van ScienceGuide bespreken Anneke Westerhuis en Jeroen Onstenk het vraagstuk van responsief onderwijs. Mbo-instellingen moeten inspelen op een veranderende arbeidsmarkt en op ontwikkelingen in de leerlingenstromen.