Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

Patricia Brouwer en Jose Hermanussen in Het Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en Onderwijsbeleid (NTOR)

De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de docent. Een waarheid als een koe. Ook de Lerarenagenda 2013-2020 (ministerie OCW, 2013) benadrukt de centrale rol van de docent in de verbetering van het onderwijs. In het mbo ligt deze verantwoordelijkheid niet bij de individuele docent maar is de kwaliteit van het onderwijs bij uitstek een teamverantwoordelijkheid.

NTOR

In het artikel in NTOR van december 2016 vragen Brouwer, Hermanussen en Van Kan zich af wat dat eigenlijk precies vraagt van onderwijsteams in het mbo.

In een empirisch onderzoek bij vijf opleidingsteams hebben de onderzoekers verkend in hoeverre bij deze teams een professionele leercultuur aanwezig is. Zij onderstrepen het belang van een professionele leercultuur in onderwijsteams. Die zorgt namelijk voor verbetering van onderwijskwaliteit. Er is hierbij gekeken naar drie kenmerken: samenwerking, kritisch-reflectieve houding en leiderschap.

Brouwer, Hermanussen en Van Kan concluderen dat er op alle kenmerken van een professionele leercultuur nog winst te behalen is, met name kritisch-reflectieve houding en leiderschap. In de discussie plaatsen de onderzoekers enige kritische kanttekeningen bij het huidige beleid gericht op onderwijsteams in het mbo.

Hier vindt u het artikel ‘Het (onbenutte) potentieel van mbo-teams’.

Contact over dit onderwerp

Drs. José Hermanussen
Drs. José HermanussenSenior onderzoeker
06-10970839
Dr. Patricia Brouwer
Dr. Patricia BrouwerSenior onderzoeker
06-12235587
Deel deze publicatie Share on LinkedInTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone